Jag lyssnar på kulturnyheterna i radions P1. De beskriver fenomenet med influencer marketing och förklarar noggrant vad det är.

I inslaget sägs bland annat att:

”Det som kallas för influencer marketing är marknadsföring där personer med ett nätverk av följare exempelvis gör recensioner om ett företags produkt eller tjänst och på så sätt hjälper till med marknadsföringen. Som betalning får man antingen varor eller pengar.”

Jo, gott så. Pedagogiskt och något förenklat.

Läs mer: Så samarbetar du bäst med influencers – Teknifiks Elin Häggberg tipsar

Min första tanke är en viss förvåning över att marknadsföring som fenomen dyker upp i just Kulturnytt. Sedan tänker jag att det är ett tecken på att influencer marketing har blivit så stort och så viktigt att det når ut till att omtalas även i de största riksmedierna. Och därefter att det samtidigt är ett slags erkännande av fenomenet med influencers som en del av den populärkultur det så definitivt är.

Marknadsföring med hjälp av influencers, både makro och mikro, reklamfilm på Youtube, kampanjer på Snapchat, chattbottar i Messenger – företag och organisationer satsar stort på att nå den unga målgruppen.

Men hur är det med den något äldre? De runt säg 30 – 50 år? De som snart har slutat att titta på linjär tv helt och hållet och bytt ut det mot film och serier levererade av Netflix med fler. De som inte längre prenumererar på varken morgontidning eller magasin och inte längre tar gratistidningen på väg till jobbet. De som visserligen lever sitt liv online, men inte vill vara utan ad block-program och knappt slänger ett öga på de ofta helt irrelevanta annonserna på Facebook. De som visserligen ser en och annan Youtube-film, men sällan prenumererar på kanaler. De har ont om tid, ett hektiskt schema med jobb, familj och fritidsintresse och hinner inte följa Youtube-kanal efter kanal. Och jo, visst finns det influencer som även den målgruppen följer, men de är betydligt färre.

Läs mer: Underbaraclara: "Alla måste inte finnas på Youtube"

Den målgruppen är samtidigt den som ofta tar köpbesluten och styr vilken leverantör och vilka tjänster familjen eller hushållet väljer.

Den unga målgruppen är självklart attraktiv och ska så vara. De är morgondagens viktiga kunder. Samtidigt är det de mellangamla som har stora resurser och stort inflytande över vad som ska inhandlas.

Hur når du som företag dem? Det är en större nöt att knäcka än att nå ut till de riktigt unga.

Ja, visst blir det influencer marketing på Webbdagarna Göteborg 19 – 20 september också. För det är ju viktigt att ha koll på! Dessutom blir det innovation, AI, sociala medier, growth, content marketing, digitalisering och mycket, mycket mer. Boka idag – biljetterna tar snart slut.