Hallå där, Peter Selemark, Sales Manager Nordics, Ubisense, du är en av talarna på Webbdagarna Göteborg 19 – 20 september.

Vad ska du prata om där?

– Jag kommer att prata om hur objekt och människor i vårt samhälle, med hjälp av teknik, alltmer är beroende av och styrs av en geografisk position och interaktionen mellan dessa.

Varför är det ett viktigt ämne?

– Vi har bara påbörjat resan med att sätta en geografisk position på mycket, men kommer inse att det inte räcker eller är tillräckligt intressant att bara samla information. Det verkligt intressanta är att uppfatta och förstå hur alla dessa uppkopplade enheter, objekt och människor för den delen påverkar varandra.

Läs mer: 20 begrepp inom digital marknadsföring du måste ha koll på

Du har ju jobbat med IoT (internet of things) länge, varför lockar det dig?

– Jag tycker om att det är väldigt konkret och själva "saken" gör tekniken i många fall synlig för oss människor.

– Många tjänster som finns på nätet, eller i det så kallade molnet, går ju inte direkt att ta på och blir lite abstrakt. Med IoT kan man lägga tekniken i händerna på människor och genom det skapa en relation.

Inom vilket område blir IoT mest betydande framöver?

– Först och främst tror jag att alla kommer att påverkas av IoT. Sakernas internet kommer att vara som ett eget lager skinn över vår jord och därmed påverka i princip allt vi gör.

– Ett av de mest intressanta områdena tror jag kan bli sjuk- och äldrevård, där det redan idag finns lösningar som skulle öka effektivitet, minska ledtider, automatisera dokumentation, förebygga vård och inte minst öka patientsäkerheten. Alla parter skulle vinna på det. Det kommer dock att ta tid, då det finns yrkesgrupper och fackförbund som kommer hålla emot av flera anledningar.

Kan alla branscher ha nytta av IoT?

– Just nu kan jag faktiskt inte komma på något område som inte redan idag har nytta eller kommer att ha nytta av IoT. Genom ett nätverk av sensorer och positioner, vilket det i de flesta fall handlar om, skapas information som vi kan tolka och analysera. När vi sedan också börjar titta på relationer mellan sensorer, människor och platser lär vi oss ännu mer och kunskapen växer. Jag kan inte se att det finns områden i vårt samhälle som inte har nytta av det. Genom kunskap blir vi alla bättre.

Läs mer: Så annonserar du i Facebook Messenger - tajming, innehåll, bottar

Det har ju pratats om IoT länge nu, finns risken att det blir mest prat och till och med en IoT-bubbla?

– Jag ser inte IoT som en bransch och det kan därmed inte bli en bubbla. Kanske att vi likt många andra buzz-words tröttnar på att använda begreppet och finner ett nytt.

– Mycket av fokus inom IoT ligger idag på företag som arbetar med transmissionen av signalen på grund av att det finns stora aktörer engagerade, men egentligen är tekniken för att överföra värdet som sensorn skapar och positionen ointressant. Värdet ligger i informationen som skapas, inte hur den skickas till konsumenten.

– Om tio år tror jag inte att man pratar på samma sätt om IoT, utan i princip allt som tillverkas kommer att kunna kommunicera i någon form och informationen konsumeras, lagras och analyseras.

Vad hoppas du själv mest på när det gäller IoT? Vilken är din drömtillämpning?

– Jag tänker mycket på de infrastrukturutmaningar som uppstår. Jag läste en artikel i somras om hur man lyckats lagra en film i bakteriers dna, det var riktigt häftigt.

– Om man tänker vidare på det scenariot kanske man kunde använda bakterier eller dna för att bygga mesh-nätverk. Vi skulle då bespara oss en väldig massa antenner som kommer att krävas för alla tekniker som ska implementeras. Alla spännande och häftiga lösningar som redan finns kräver i samtliga fall antenner och strömförsörjning, i många fall både och. Så en IoT-lösning när informationen kan sändas via bakterier hade onekligen varit banbrytande. Ska jag bli lite mer jordnära ligger lösningar inom vård och omsorg nära tillhands.

Peter Selemarks tankar kring IoT och hur smarta lösningar påverkar vår kommunikation, marknadsföring, affärsutveckling, yrkesvardag och privatliv hör du på Webbdagarna Göteborg 19 – 20 september. Kom, det blir fantastiskt! Mer information och biljettköp HÄR!