AOL presenterar nu en ny musiksatsning, som till skillnad mot många av företagets tidigare produkter är öppen för alla internetanvändare och inte endast för AOL:s internetabonnenter. Planen är att dra in pengar via annonser istället för genom avgifter för Internetuppkoppling. Och Time Warner-ägda AOL är säkra på att webbanvändarna kommer att hitta till den nya tjänsten.

- Vi har en enorm online-närvarao och behöver inte lägga miljontals dollar på marknadsföring, säger Amit Shafrir, chef för AOL Music Now.

Musiksajten är baserad
på tjänsten Music Now som AOL köpte för en okänd summa från elektronikkedjan Circuit City i november 2005. På AOL Music Now finns möjlighet att både ladda ner och abonnera ppå streamad musik och Time Warner ägda AOL meddelar att ingen extra programvara förutom en webbläsare behövs för att nyttja tjänsten. 2.5 miljoner låtar och videor ska finnas tillgängliga på AOL Music Now.

Sajten är för tillfället otillgänglig men ska gå att besöka senare under dagen.

Music Now