Klickbedrägerier inom sökmarknadsföring är ett stort problem för annonsörer. Google och Yahoo har båda ganska nyligen betalat stora skadestånd till annonsörer efter rättstvister i USA. Och nu planerar stora amerikanska företag som resesajten Expedia.com och låneföretaget LendingTree att gå ihop och bilda en intressegrupp för att utbyta information och sätta press på Google och Yahoo att bli mer öppna när det gäller klickbedrägerier. Det framkommer i en stor artikel om klickbedrägerier som amerikanska Businessweek publicerar idag.
I artikeln framträder även ett par från Minnesota som erkänner att de tjänat 5000 dollar på fyra månader genom klickbedrägeri. Paret har startat sajter med Google- och Yahoo- annonser som de sedan betalat andra människor för att klicka på.
Erkännandet från två namngivna människor är smått sensationellt och problematiskt för Google och Yahoo eftersom klickbedrägeri tidigare har varit svårt att bevisa och bedragarna sällan kända.
Sökmotorannonsering växer lavinartat och omsatte förra året 12,5 miljarder dollar bara i USA.
Även The New York Times publicerar idag en stor artikel om ökade klickbedrägerier på nätet.