För andra året i rad har Internetworld låtit testa de tio största sajterna i sex olika kategorier: shopping, bank & finans, media, börsbolag, myndigheter och portaler & sök. Vissa förbättringar har skett på enskilda sajter sedan förra testet, men antalet godkända sajter har bara ökat från åtta till tio.

- Kunskapen bland Sveriges sajtägare om tillgänglighet är fortfarande oväntat låg, säger Internetworlds chefredaktör Magnus Höij. Den dåliga tillgängligheten gör att företagen väljer bort stora kundgrupper och därmed stora intäkter.

Bland de som fick
sämst betyg återfinns institutioner som Sveriges Radio, Skandia och SEB. Bäst betyg får Riksdagens webbplats och Google.se.

Testet visar att sajter som har bra teknisk tillgänglighet ändå kan misslyckas i kommunikationen.

- En bra tillgänglighet handlar ju också om begriplighet och klarspråk, och här är det många sajter som missar. En förbättring på det området skulle dessutom gynna alla, inte bara de som har ett funktionshinder, säger Anneli Joyce på Handikappombudsmannen, HO, som uppmanar Sveriges sajtägare att skärpa sig och se över tillgängligheten.

Testerna har på uppdrag av Internetworld genomförts av konsultföretaget Funka Nu som är specialiserat på tillgänglighet på internet. Företagets vd Susanna Laurin säger att det inte är dyrare att bygga en tillgänglig sajt än en otillgänglig, snarare tvärtom.

- Man får så mycket på köpet. Om man använder standarder blir jobbet ofta snabbare gjort och man blir dessutom leverantörsoberoende på ett helt annat sätt, säger Susanna Laurin.

Läs hel undersökningen här (pdf).

Läs även mer på Internetworlds temasida om användbarhet och tillgänglighet.