Av Lisa Bjerre (ur Internetworld 10/2004)

Spray Date
www.spraydate.se
Erbjuder: Community.
Medlemmar: 545 000 registrerade, hemligt hur många som är betalande. Medelålder 25-34 år.
Unika besökare: 134 000 under juni-augusti.
Säkerhetspolicy: Alla bilder förhandsgranskas.
Startades: 1999
Finns i: Sverige och sju andra europeiska länder som Love@lycos.
Mål: Att vara den största och mest populära dejtingsajten i Sverige.
Tjänar pengar på: Premiummedlemskap, annonser.
Omsättning & vinst: Hemligt, men omsätter uppskattningsvis över 30 miljoner kronor.
Anställda: 1 heltidstjänst i Sverige. Kundtjänst och teknik sköts globalt.
Ägare: Spray, som ägs av Lycos Europé.

Match.com
www.match.com
Erbjuder: Matchmaking.
Medlemmar: 270 000 registrerade, hemligt hur många som är betalande. Medelålder cirka 35 år.
Unika besökare: 386 000 under juni-augusti.
Säkerhetspolicy: Alla personprofiler och bilder förhandsgranskas.
Startades: 2002 i Sverige.
Finns i: Sverige och 29 andra länder, har kontor i totalt 9 länder.
Mål: Att vara den största aktören i regionen.
Tjänar pengar på: Medlemsavgifter
Omsättning & vinst: Hemligt, men omsätter uppskattningsvis minst 33 miljoner kronor.
Anställda: 280 internationellt varav 3 i Sverige samt 3-4 tekniker i Storbritannien och 4 på kundtjänst i Australien som jobbar mot Skandinavien.
Ägare: Inter Active Corp, som även äger bl a Ticnets ägarbolag Ticketmaster, Expedia samt Hotels.com.

Qruiser
www.qruiser.se
Erbjuder: Community för främst homo-, bi- och transpersoner.
Medlemmar: 80 000 registerade, drygt 10 000 betalande. Medelålder strax under 30 år.
Unika besökare: 193 700 i månaden på ingångssajten QX.se (enligt Netcheck/TS).
Säkerhetspolicy: Bilder och profiler granskas i viss utsträckning. Medlemmar kan anmäla övertramp.
Startades: Juni 2000
Finns i: Sverige
Mål: Befästa en finansiellt stabil mötes- och informationsplats för homo-, bi- och transpersoner i Skandinavien.
Tjänar pengar på: Guldmedlemskap (75% av intäkterna), annonsering (20%), events (5%).
Omsättning & vinst: Väntas omsätta 5 miljoner juli 2004-juli 2005 för hela QX.se. Vinstuppgift saknas.
Anställda: 5 varav 2 utvecklare och 3 på support och abuse.
Ägare: QX Förlag AB

Mötesplatsen
www.motesplatsen.se
Erbjuder: Community, matchmaking för målgruppen 25-70 år.
Medlemmar: 48 000 aktiva i Sverige, 14 000 i Norge, hemligt hur många som är betalande. Medelålder 38 år, men något sjunkande.
Unika besökare: 78 000 per dygn.
Säkerhetspolicy: Alla personprofiler och bilder förhandsgranskas.
Startades: Maj 2001
Finns i: Sverige, Norge
Mål: Att bli den dominerande dejtingsajten för +25 i Sverige och Norge.
Tjänar pengar på: Medlemsavgifter
Omsättning & vinst: Omsatte 6 miljoner 2003, räknar med 12 miljoner i år. 700 000 kr i vinst 2003, men ”har ökat omsättning, vinst och utgifter avsevärt sedan dess. All vinst återsatsas på programmering och reklam.”
Anställda: 13 personer på 6 heltidstjänster.
Ägare: Sällskapa Mera AB, som ägs av grundaren Börje Börjesson.

...Och så några bubblare på marknaden
Kampen om vilka som ska gå segrande ur konsolideringen på den svenska nätdejtingmarknaden är hård och fortfarande kommer nya aktörer på marknaden. Spray har inlett ett samarbete med den sydeuropeiska jätten Meetic Dating, som även är starka på mobila dejtingtjänster. Meetic är en matchmakingtjänst som är tänkt att komplettera Sprays community-inriktade tjänst Spray Date.
Dessutom kommer Passagen, som idag driver den något föråldrade tjänsten Passagen Kontakt, i vinter att lansera en ny dejtingtjänst.
- Det kommer att bli en av de absolut bästa dejtingtjänsterna i Norden. Vi lanserar den i Sverige, Norge, Finland och Danmark samtidigt, berättar Passagens portalchef Andreas Aspegren.
Passagen Kontakt, nu ägt av Eniro, lanserades 1998 och har idag cirka 100 000 unika besökare per månad, enligt mätningar från Red Sherrif/Kia.
kontakt.passagen.se
meetic.spray.se

Läs även: