Av Lisa Bjerre (ur Internetworld 10/2004)

I USA lanserar Match.com nu dejting i mobilen. Och även i Sverige nosar flera aktörer på mobila dejtingtjänster. Spray Date har sedan i våras ett samarbete med Vodafone där teleoperatörens kunder kan logga in på dejtingsajten via mobilen. Verksamheten har bedrivits som en gratistjänst för att testa Spray Date mobilt, men under hösten och våren blir det en betaltjänst som öppnas även för kunder hos andra operatörer. En ny och mobilanpassad version av sajten ska lanseras med funktioner som att skicka meddelanden, titta på bilder, söka i databasen och sända in bilder man tagit med mobilen.

- Mottagandet har hittills varit mycket positivt och användare poängterar framförallt nyttan av att kunna kommunicera med andra medlemmar som de har en pågående (nät)relation med, berättar Thomas Dovander som är ansvarig för Sprays mobila satsning.

Även Match i Sverige är nyfikna på de mobila möjligheterna.
- Att våra medlemmar också kan nå oss mobilt är naturligtvis intressant. Men jag tror att man ska ha respekt för att det inte bara är att föra över en framgångsrik nättjänst till den mobila världen, säger Johan Siwers på Match.com i Norden.
Han tror att nätet idag är överlägset både tidningar och mobilen när det gäller kontaktannonser och dejtingtjänster. Dessutom pekar han på att användare av kontaktannonser per telefon är en mycket smalare grupp av människor jämfört med de nära en miljon svenskar som varje kvartal surfar på dejtingsajter på nätet.
mobile.match.com

Läs även: