Av Stefan Ekberg (Ur Internetworld 11/04)
--------------------------
Internetworlds säljskola:

--------------------------

När dina besökare hittar det de vill ha på din webbplats har du lyckats med din webbdesign. När sajten syns för din målgrupp är den troligen lätt att använda, är visuellt tilltalande och laddar snabbt.

Både sajtens helhet och de minsta detaljerna är viktiga för att besökarna ska gilla dina sidor. Oftast handlar det om att ge dem det de redan är vana vid att få. Du kan inte skapa ett helt nytt sätt att navigera på webben och förvänta dig nöjda besökare.
I den andra delen i vår skola om säljande sajter lyfter vi fram sju olika saker som du måste ha koll på. Om du missade första delen hittar du den på www.internetworld.se/saljskolan.

1. Första mötet
En framgångsrik sajts främsta kännetecken är att designen är enkel. Sajten är fokuserad på sitt område och varje sida handlar om en sak i taget. Det är frestande att börja leka storföretag i designen eftersom det är så lätt att göra det. Det finns många fällor att gå i och här kommer några saker att tänka på:

*Använd inte teknik för teknikens skull. Det är lätt att fixa till en sajt som väcker beundran i vänkretsen, men dina sidor har ju ett syfte. Oavsett om det handlar om att dra in nya kunder, hjälpa kunder som redan köpt, hjälpa leverantörer, återförsäljare, din egen personal eller andra kontor ute i landet måste allt som går att lägga in utvärderas för att stödja syftet. Det är roligt med beundran från vänner men det du behöver är respekt och beställningar från dina kunder.

* Begränsa innehållet på varje sida till en skärmbredd på 590 pixlar. Oavsett vilken skärm dina besökare har behöver de aldrig skrolla horisontellt.

* Se till att sidorna laddar snabbt genom att undvika för mycket grafiska bilder. Det här är särskilt viktigt på din startsida eftersom den oftast är det första besökaren möter. Det måste gå snabbt att se vad som finns på sajten.

* Få folk att slappna av genom att vara konsekvent. Om alla sidor visar samma basinformation om var man är och hur man kommer tillbaka har det en lugnande inverkan. Bra design handlar om att vara konsekvent. Ha samma storlek på rubriker och text, samma färger och samma stil och ha navigationsknapparna på samma ställen på samtliga sidor på din webbplats.

Paminnaren.com visar direkt vad sajten handlar om - en sak i taget, inget tjafs.


2. Tänk på din framtoning
Vem vill du imponera på? Det är lätt att verka större än man är på nätet. Det kan finnas fördelar med det men det finns fördelar med att vara liten också. Det farliga med att kaxa till sig med alltför eleganta sidor är att dina små kunder kan dra öronen åt sig och tänka att de aldrig kommer att ha råd med dig. Om du vet vilka dina kunder är i verkliga världen är det samma kunder du ska rikta dig till i onlinevärlden. Och använd samma ton på sajten som du gör i telefonen.

Porsche vet vad kunderna vill se. Företaget har lyckats att få sina kunder att känna sig hemma, och delaktiga med Porsche.


3. Lättläst, men tråkigt?
Svart text på vit bakgrund är förstås lättast att läsa. Vitt är alltid rätt som bakgrundsfärg, men måste det vara så? Det kan kännas tråkigt med bara svart på vitt. Det finns olika sätt att närma sig det här på. En grå bakgrund kan ge en känsla av ett litet företag. En vit bakgrund säger att här finns ett företag som informerar, inte inspirerar. En svart bakgrund kan verka mer spännande, mer kreativ.
Grundregeln är att du ska ha så ljus bakgrund mot så mörk text som möjligt.

Talboks- och punkskriftsbiblioteket har en enkel men lättläst och effektiv design. Här tar besökarna snabbt till sig den information de behöver.


4. Använd ljud försiktigt
Har du varit inne på sajter där du först läser något i lugn och ro och plötsligt startar sajtägarens favoritlåt med ett vansinnigt trumsolo? Förutom att det inte tillför något vettigt kan det kan bli pinsamt för en person som vill köpa det du erbjuder och som gör det på arbetstid.
Om du har ett skivbolag - använd ljud. Om du behöver visa besökaren hur din produkt låter för att hon ska kunna fatta ett vettigt köpbeslut - använd ljud. Om det finns andra skäl som handlar om att förstärka bilden av ditt företag - använd ljud. Annars inte.

5. Bilder ska förstärka
Har du fått bildsjukan? Den yttrar sig så att du hittar en superläcker bild på nätet och känner att den är ditt företag. Du lägger in den på en sida och myser varje gång du ser den utan att fundera på vad den gör för jobb. Det är just det som bildsjukan handlar om.
Bilder gör en sida trevligare. Det är vilsamt. Rätt använda blir bilder ett bra stöd för texten på dina sidor. Men det finns en fara med bilder. De kan ta lång tid att ladda och det finns så mycket bilder att ha på sidorna att det är svårt att avgöra vad man ska använda.

Så väljer du bilder
* Använd bilder som backar upp det du säger i din text, som tillför ett värde.
* Välj bilder som inte tar för lång tid att ladda. Håll bilderna under 40 kilobytes filstorlek.
* Välj bilder som inte tar för stor plats på sajten.
* Visa att du kan ditt område. Visa bilder där du använder produkten, eller när någon av dina kunder använder produkten.
* Om företaget har en trevlig fasad med en snygg skylt, lägg in en bild så att besökaren ser att det också finns ”på riktigt”.
* Ha bilder på dig och dina medarbetare på särskilt utvalda ställen - det visar att också ni finns på riktigt. ”Stefan tar hand om din order”.
* Du kan ersätta stora bilder med så kallade thumbnails som är en mindre klickbar version av din bild så att besökaren själv kan välja om hon vill se en större version. Det är särskilt bra för dina produktbilder.
* Var sträng i ditt urval. Att använda för många bilder gör sajten tung och att använda för många bilder kan ta bort fokus från ditt säljmeddelande.

Tänk också på att inte använda en bild utan tillåtelse från fotografen eller illustratören som har upphovsrätten till bilden.
Vill du hitta gratisbilder som du kan använda fritt tittar du in på www.freefoto.com. På sajten www.arttoday.com finns ett strörre urval och snyggare bilder, men dem måste du betala för att publicera.

Bilder på personalen skapar förtroende hos besökaren och det visar att företaget finns på riktigt. De här jobbar på Vvs-rör i Västerås.


6. Hjälp besökaren med navigering
En besökare på din webbplats letar efter ett skäl att stanna. Nätet är ett stressigt ställe och om du inte genast ger mer sticker hon vidare. Om du förvirrar henne sticker hon vidare. Om du har för långa meningar på sidan och för mycket ordmassa sticker hon. Om din sajt är tråkig sticker hon. Om hon inte hittar vägar till det hon kom för att ta reda på så sticker hon också. Kort sagt: Din sajt har det tufft.

Ditt jobb är att göra det så löjligt lätt att hitta rätt på dina sidor att besökaren stannar så länge som det krävs för att ni ska få den kontakt du byggt sidorna för, till exempel beställning, förfrågan, telefonkontakt och prenumeration på nyhetsbrev.
Det är viktigt att du erbjuder besökarna olika former av navigering för att tillfredsställa deras behov, men det är också viktigt att du bygger naturliga stigar som leder besökarna till sidor du vill att de ska komma till, exempelvis din beställningssida.

Menyn
Personerna som kommer in på din sajt gör det av olika skäl. Någon har hört om din sajt och är där för att få kunskap. En annan person är en gammal kund som vill kunna beställa direkt. Den första delen av din navigation handlar om din meny.
De flesta menyer ser ungefär likadana ut: Med Hem kommer man till startsidan, Om oss beskriver företaget, Produkter beskriver vad du har att sälja och Order är en beställningssida.

Men det är lite obetänksamt att kasta sig över en standardmeny eftersom det viktiga med din meny är att dina besökare har nytta av den för att hitta det de kom för. Och där är vi tillbaka till frågan om dina besökare och vilka de är. Är det mest gamla kunder som kommer in och beställer eller är det trafik från sökmotorerna? Kanske både och.

Vilka som kommer och vad du tror att de är mest intresserade av är det som avgör hur din meny ska se ut. Olika människor vill navigera olika. En del gillar att ta sig fram ämnesvis och andra genom att direkt söka efter det de vill ha i en sökmotor på sajten. Försök att skapa båda modellerna om du har många sidor.

Vad ska du ha på varje sida?
För att underlätta för besökaren gör du bäst i att skapa sidor som fungerar som nätets mest välbesökta. Enkla, inget tjafs och lätta att navigera. Det finns ingen officiell standard för navigation men de välbesökta sidorna visar vägen för dig också.

De här punkterna ska du tänka på för varje sida:
* Placera din logotype högt upp på alla sidor. Det visar tydligt att man är kvar på sajten och om man klickar på den kommer man alltid tillbaka till startsidan.
* En genomtänkt meny med knappar. Menyn ska vara med på alla sidor. De känner igen sig, de får fler val att göra och dessutom är det inte säkert att alla kommer in på startsidan på din webbplats.
* Låt folk känna att de är kvar på samma sajt genom att låta alla sidor se exakt likadana ut. Din meny ska sitta på samma ställe, färger, former och funktioner ska vara likadana. Kalla alla saker för samma sak genom sidorna.
* Kontaktuppgifter till dig ska finnas på alla sidor, till exempel i menyn.
* Sökfunktion. Har du en sådan bör den finnas på alla sidor
* Orienteringshjälp. Lägg gärna upp vilken sektion man befinner sig i på ett speciellt ställe som är samma på varje sida.
* Din sajt ska vara navigerad enligt principen för vad kunderna vill veta.

Använd treklicksregeln
Det finns några vanliga fel som gör att besökaren tröttnar på din sajt.
Det kan handla om att strukturen inte är logisk, att dina knappar inte är tydliga, att de plötsligt mitt i navigerandet fastnar på en sida utan chans att komma tillbaka. Försök att skapa din sajt så att man var man än befinner sig kan nå vad som helst med högst tre klick.

Skapa djup på sajten
Regeln för framgångsrika sajter är att man börjar generellt och blir och mer specifik i informationen ju längre in på sidorna besökaren kommer.

Din sajt handlar om att berätta hela historien om ditt företags produkter. Först i små portioner och därefter mer och mer specificerat, ända ner till ritningarna om du kan.

Den bästa djupnavigationen är den som inte ens märks. Man bara klickar sig fram och kommer dit man vill utan att anstränga sig. Och det är exakt det du vill åstadkomma med navigeringen. Du vill sakta men säkert leda besökaren mot det mål du satt upp för innehållet på din sajt.

Led besökaren rätt
Hur skulle det se ut om du kom på besök till dina kunder med 300 alternativ av din produkt, andras produkter och saker som inte har med ditt företag att göra? En del företag tycks tro att genom att pladdra om annat på sina sajter så gör de sidorna mer ofarliga och mindre säljinriktade (”det är fult att sälja”).

Besökaren har antagligen inte ramlat in på din sajt av en slump. Hon är där för att hon är intresserad av det du har att erbjuda och ju färre alternativ du har på sidorna desto lättare är det att ta beslut. Dessutom skapar du oreda och tar bort besökarens fokus.
Lösningen på det här är enkel. Begränsa antalet val för besökaren. Varenda länk, bild eller knapp måste utvärderas av dig. Behöver du dem verkligen? Finns de bara där för att fylla upp utrymmet?

Ju färre val besökarna har desto lättare är det att fatta beslut om vad de vill titta på. Ju fler val de har desto mindre är chansen att de gör val över huvud taget. Om du säljer en produkt, visa vägen fram till köpet på ett enkelt sätt.
Gör valen enkla genom att se till att produkten går att beställa med en knapptryckning för den som redan bestämt sig. För den som är mer intresserad ska vägen till köpet leda genom rik information. Du ska visa vägen fram till kassan eller till de olika sätten att kontakta ditt företag. Det är essensen av det amerikanerna kallar mwr - Most wanted response - ditt mest önskade svar/resultat av varje besökares besök.

Bygg en trappa för de mest önskade svar du kan tänka dig. Nummer 1 kan vara att få en beställning, nummer 2 att de hör av sig med en förfrågan och nummer 3 att de börjar prenumerera på ditt nyhetsbrev.
Se till att det finns kontaktuppgifter så att de kan göra en förfrågan på ett sätt som känns icke bindande. Se till att det går att beställa en broschyr och ha rutiner för att skicka den. Se till att du har ett nyhetsbrev som det är värt något för besökaren att prenumerera på.

En besökare som lämnar din sajt kan vara borta för alltid. Om du inte ser till att hålla dina besökare fokuserade på vad du vill att de ska göra kommer du att missa dem.

Led besökaren genom rik information fram till beställningssidan.


7. Så använder du länkar
Folk vill spara tid. Hjälp dem med det i din webbdesign och de kommer att älska dig för det.
Men ska du lägga alla dina länkar direkt på förstasidan så att de får en automatisk överblick över allt du har att erbjuda? Eller ska du skapa olika sektioner som man kan gå in på för att därifrån gå vidare dit man vill? Både och.
Externa länkar placerar du några lager ner i sajten eftersom du inte vill att din besökare ska lämna dig för snabbt. Samtidigt måste du faktiskt ha ett visst antal externa länkar om du vill att sökmotorerna ska gilla din sajt.
Interna länkar som leder vidare in till djupare delar av sajten kan du placera direkt i texten. Då blir det lättare för den som vill veta mera om ett visst innehållsparti på sajten.

6 tips för dina länkar
* Ge inte läsaren mer än 5-7 länkar att välja mellan på varje sida så att de inte blir förvirrade. Ett annat alternativ är att ha tydliga rubriker på varje länkblock vidare in i sajten.
* Gör alltid en kort beskrivning av vad man får om man klickar på en länk. Använd tidningsspråk. Istället för ”Artiklar”, skriver du ”Lär dig få ditt företag framgångsrikt” så slipper besökarna gissa vad det handlar om.
* Om din textlänk inte är så beskrivande, sätt dit en Link title för att ge klarhet.
* Du kan ändra färgen på länken när markören kommer över den. Det är särskilt bra om många länkar är nära varandra så att man ser vilken som är ”aktiv”.
* Upprätta en generell policy som har med länkar att göra. Ge inte bort stora länkregister på sajten eftersom det lätt drar bort dina besökare från dina sidor. Om du ska ha en länksida kan det vara till dina återförsäljare, samarbetspartners eller kunskapssidor i ämnen som rör dina tjänster eller produkter.
* Gör det möjligt för dina besökare att var som helst på din webbplats snabbt kunna nå dina försäljningssidor.

Välj dina länkar med omsorg. Länkarna på Niana.se stödjer sajten, istället för att dra folk ifrån den.


Checklista
10 sätt att kolla upp din webbdesigner
* Är han/hon intresserad av att höra om ditt företag? Ställer han/hon relevanta frågor för att få reda på förutsättningarna för jobbet?
* Är han/hon intresserad av att höra vad du vill åstadkomma med din sajt?
* Är han/hon intresserad av vad du vill ha på sidorna? Kan han/hon diskutera det här med enkelhet eller vräker han/hon facktermer över dig?
* Jobbar han/hon professionellt med det du vill ha gjort eller är det ett extraknäck. En som extraknäcker kommer att ta längre tid på sig, och kan också vara mer benägen att strunta i dig. Det finns skäl att jobba med proffs - alltid.
* Kan han/hon starta ditt projekt direkt eller inom rimlig tid? Kan de ge dig en tydlig tidsplan?
* Kommer du att vara en viktig kund för designern eller är du den minsta han/hon har?
* Vilken är chansen att han/hon överraskar dig med att ringa upp efter att ha surfat runt lite själv och tittat på vad dina konkurrenter gör och kommer med tips på vad du borde göra?
* Design är en effektiv kombination av form och funktion. Känns det som att din webbdesigner vet detta?
* Hur känns kemin mellan er? Pratar han/hon fikonspråk och försöker mästra dig med designersnack? Tar han/hon sig tid att lyssna på dina frågor och problem? Det är viktigt för era framtida diskussioner att webbdesignern kan kommunicera på ett sätt som du förstår, annars kommer du att bli tokig.
* Bli inte förförd av vackra Powerpoint-presentationer utan att få svar på om lösningarna hjälper dina mål med sajten. Tänk efter: Kommer det att kännas bekvämt för dig att säga att du inte gillar vissa saker?

Att anlita en webbdesigner
Har du tillräcklig kunskap ska du förstås bygga sajten själv. Men det viktigaste är att din webbplats blir professionell och oftast innebär det att du också behöver anlita ett proffs.

En webbdesigner är en person som programmerar en sajt så att de som besöker den kan se vad som är där. En webbdesigner som du anlitar måste förstå principer för grafisk design och marknadsföring för att kunna kommunicera idéer, särdrag och fördelar på din sajt. Han är en person som skapar förutsättningar för att göra det jobb du vill att din sajt ska göra.

Det är lätt att hitta en webbdesigner. Det är svårt att hitta en riktigt bra. Titta in på de sidor du gillar och fråga ägarna till sajterna vilka webbdesigners de har anlitat.