Av Sara Hammarkrantz, foto Johanna Hanno

Anna-Clara Blixt Modin har fått argumentera rejält för sin webbsatsning. Det märks. Hon är mycket övertygande. Det är också därför hon, tillsammans med Thomas Lindström Flores, har lyckats med en lika svårgenomförd som genial webbtjänst som överlevde it-kraschen och nu går med vinst.

De driver Skandinaviens enda artistförmedling på nätet, Stagepool. Här kan skådespelare, musikalartister, sångare, reklamfilmsstatister, dansare, modeller, trollkarlar, stuntmän, programledare med flera ständigt hitta nya jobb. Stagepool vet var auditions och castings sker, information som tidigare varit hemlig och svåråtkomlig på grund av den stora konkurrensen.

De har inte bara lyckats övertala produktionsbolagen att släppa till jobben utan Anna-Clara Blixt Modin och Thomas Lindström Flores har även fått lära upp skådespelarna och artisterna på nätet. De arbetssökande var från början väldigt omogna datoranvändare.
- Många trodde att när de loggar in på Hot-mail hade de automatiskt loggat in på Stagepool, eller på hela nätet för den delen, skrattar Anna-Clara Blixt Modin.

Den största utmaningen i arbetet med webbtjänsten har därför inte varit avancerad teknik.
- För oss har det lätta varit det svåra. Att hela tiden skala ner och göra sajten enklare, lättare och mer funktionell, säger hon.

Stagepool hade för något år sedan elva gånger fler jobb att erbjuda än Arbetsförmedlingen Kultur och Media. Idag tror grundarna att de har dubblerat den siffran. De erbjuder över hundra auditions eller castings i månaden i Skandinavien. Stagepool förmedlar jobb även i Norge, Danmark och till liten del även i Finland. I Tyskland, som är företagets andra stora marknad sedan några år tillbaka, förmedlas cirka 150 jobb i månaden. Sajten har totalt mer än 100 000 unika besökare per månad.

Producenter, rollsättare, castingbolag, eventföretag, talangscouter med flera lägger in annonser om aktuella jobb, eller söker själva den eller de personer de behöver till en viss produktion via Stagepools databas. Stagepool Search är den första interaktiva artistkatalogen i norra Europa. I databasen finns cirka 4000 artister, alltifrån etablerade artister som Stig Ossian Ericson och Per Ragnar till riktiga gröngölingar.

Varje artist presenteras på en egen sida med bild och uppgifter om längd, hårfärg, yrke, röstläge, erfarenheter och tidigare jobb. Allt är sökbart på längden, bredden och tvären. Det går bokstavligt talat att söka efter en person på 1,52 centimeter, en rödhårig hundägare eller en musikalartist med tenorröst.
- Vi har också uppfunnit en tjänst vi kallar Digi CV. Den gör att produktionsbolagen kan lägga ut anonyma annonser, säger Thomas Lindström Flores.

Produktionsbolagen vill fortfarande vara hemliga, inte avslöja vilken produktion det gäller och framför allt inte skylta med namn och telefonnummer. Då blir de fullständigt nerringda.

Anna-Clara Blixt Modin förklarar att Stagepool står som garant för att jobben som förmedlas är schyssta och till exempel inte är i porrbranschen. Varje annons som läggs in på Stagepool granskas manuellt innan den publiceras. När artisterna anmäler sig till ett jobb skickas deras cv digitalt. De behöver varken betala porto eller skicka bilder som de inte vet om de får tillbaka.
Varje ansökning till ett Digi CV-jobb kostar 10 kronor, som man endast betalar om man får svar från produktionsbolaget.
- Avgiften är mest för att man som artist inte ska söka något man verkligen inte passar för eller är riktigt intresserad av, säger Anna-Clara Blixt Modin.

Tack vare Digi CV-funktionen slipper produktionsbolagen drunkna i ansökningar. De får istället en snyggt sammanställd lista med sökande som de kan sortera efter en mängd para-metrar. Sedan meddelar de enkelt via systemet vilka som får komma till casting och vilka som får nobben. Finesser som verkligen hjälper produktionsbolagen att administrera och hantera alla ansökningar.

Thomas Lindström Flores visar funktionerna på sajten, medan Anna-Clara Blixt Modin förklarar vidare. Hon tar oftast över snacket och kan verkligen sälja deras tjänst. Men så är det inte heller alla som stegar upp till Erik Penser och Björn Ulvaeus och säljer in sitt projekt. Det har hon gjort.
Hon och Thomas Lindström Flores verkar komplettera varandra. Han kan tekniken och formgivningen. Det är han som står för de digitala lösningarna. Det märks att de har samarbetat länge.

Det finns i Sverige inga pengar att hämta från underhållningsbranschen. 95 procent av alla svenska filmer görs med hjälp av statliga pengar och teatrarna är lika ekonomiskt tyngda. Pro-duk-tionsbolagen behöver knappast göra något för att få sökande till jobben.

Stagepool finansieras därför av de arbetssökande artisterna via två olika sorters medlemskap. Som silvermedlem för 130 kronor i månaden kan man söka jobb men inte bli uppsökt av produktionsbolaget. Guld-med-lemmar, som be-ta-lar 175 kronor i månaden, får däremot vara med i artist-katalogen och kan alltså även bli kontaktade om olika jobb.

Idag har Stagepool 4 000 medlemmar och tusentals produktionsbolag och rollsättare använder sig av tjänsten. Bolaget har en omsättning på cirka 6 miljoner kronor och kommer att uppvisa vinst under 2005. Man har totalt åtta anställda varav tre arbetar halvtid. Grundarna har lämnat över den dagliga driften till sina anställda.
- Nu kan jag och Thomas verkligen ägna oss åt affärsutveckling, när företaget rullar och vi inte längre behövs lika mycket operativt, säger Anna-Clara Blixt Modin.
- Vi ska vidareutveckla kommunikationen, satsa på multimedia och börja bygga communitys. Det är tjänster som varit efterfrågade länge men som vi inte hunnit ta tag i, säger Thomas Lindström Flores.

Efter fem år är de fortfarande taggade och sugna på att vidareutveckla sin affärsidé. Men vägen till en framgångsrik och vinstgivande webbtjänst har varit lång och bitvis mödosam.
Arbetet med Stagepool började redan 1997 när Anna-Clara Blixt Modin fick idén att förmedla arbeten inom kultur- och nöjesbranschen. Hon arbetade som musikalartist och upptäckte behovet av få veta vilka produktionsbolag som sökte artister. Men informationen var svår att få tag på.
- Ja, det var först på festerna efter uppträdandena som snacket gick om vad som var på gång. Men av rädsla för ökad konkurrens var det inget man pratade högt om, säger Thomas Lind-ström Flores.

Traditionellt har skådespelare och andra artister lagt cirka 90 procent av sin tid på att söka jobb, och tio procent av tiden på att verkligen jobba. Anna-Claras Blixt Modins vision var att vända på för-hållandet så att artisterna fick ägna sig åt det de verkligen ville göra.

Då, 1997, startade hon månadsbladet Spotlight med in-formation om auditions och castings. Bladet blev populärt, men var ingen vidare affär. In-täk-ter-na åts upp av portoutgifterna och uppgifterna blev snabbt inaktuella. När nätet tog fart började hon istället mejla ut Spotlight.

När hon sedan sprang på sin blivande kollega, som 1999 startat Musikalnet med information om auditions och Skandinaviens enda katalog för musikalartister, föreslog hon att de skulle lägga alla sina cookies i en och samma burk.
- Thomas saknade inte precis uppdrag. Han är musikalartist och har varit med i en lång rad musikaler som Miss Saigon, Rent, Kungen och jag, Les Misérables och La Cage aux Folles. Men han trodde på idén om en gemensam arbetsförmedlingssajt.

Stagepool var färdig att lanseras våren 2000. Samtidigt som it-bubblan sprack och luften gick ur hela marknaden.
Trots det lyckades hon personligen övertala finansmannen Erik Penser att gå in med ett antal miljoner så att de i full skala kunde förverkliga den idé de arbetat med så länge. Stagepool flyttade in i mycket små lokaler på Kungsgatan i Stockholm.
- Trots att det är en flott adress mitt i centrala Stockholm har förutsättningen för vår verksamhet varit att vi till varje pris hållit nere våra overheadkostnader. Många var fortfarande fart-blinda efter it-kraschen och tyckte till exempel att vi skulle ha superdesignade möbler, men icke.

Stagepool har inte heller haft råd att köpa färdiga system, utan varje idé till ny teknisk utveckling har de fått bygga själva och testa sig fram till. Ibland har de köpt lösningar som utvecklats för andra, för att sedan anpassa dem till sin egen verksamhet. Så har det till exempel fungerat med administrationssystemet.

Eftersom Anna-Clara Blixt Modin tidigare tillbringat tid i Tyskland, bland annat som programledare på tv och korrespondent för en tysk musikaltidning, var steget inte långt till att starta Stagepool även där. Hon lyckades övertala Björn Ulvaeus att gå in som finansiär. Han hjälpte dem dessutom till ett samarbete med Europas största produktionsbolag inom live-underhållning, Stage Holding, som bland annat uppfann dokusåpaformatet Big Brother. På så sätt kunde även Stagepool Germany grundas 2001.
- Den tyska marknaden ligger två år efter vår i internetutveckling och mognad. Vi har varit tvungna att backa två år tillbaka i tiden när vi byggde den tyska sajten, säger hon.

Därför har de också haft två olika webbtjänster, en för den tyska marknaden och en för den skandinaviska. Men i höstas slog Stagepool ihop sajterna till en enda fysisk plats med språkstöd för totalt nio olika språk.

Trots att Stagepool mer än heltidssysselsätter dem båda har ingen av dem helt lämnat scenen. Emellanåt blir de erbjudna något av de jobb som Stagepoool utannnonserar.
Nu senast var det ett tysk tv-bolag som via Stage-pool sökte en biträdande programledare till ett stort underhållningsprogram i den statliga tyska tv-kanalen. Tv-bolaget kom plötsligt på att Anna-Clara Blixt Modin var som klippt och skuren för uppdraget och hon kunde inte motstå utmaningen.
- Jag tog dessutom chansen att göra lite reklam för Stagepool för alla tyska tv-tittare. Min arbetsgivare blev inte helt lycklig över det, men vad kunde de göra, det var ju direktsändning, säger hon med ett finurligt och synnerligen övertygande leende. 

Om Stagepool
Grundades: 2000
Affärsidé: Stagepool hjälper artister att hitta jobb, och producenter att hitta artister över internet.
Ägare: Björn Ulvaeus, Erik Penser, Anna-Clara Blixt Modin, Thomas Lindström Flores, Stage Holding med flera.

Antal anställda: 8 personer i Stockholm och Köln.
Omsättning 2005: 6 miljoner beräknat. 98 procent av omsättningen kommer från webben. Kommer för första gången att redovisa vinst.

Webbutveckling: Projektledning och specificering internt, programmering köps externt.
Webbhotell/egen server: Dedikerad server hos externa leverantör.

Antal besök per dag: Cirka 4 500 unika besökare per dag.
Antal registrerade kunder: Drygt 4 000 aktiva artister och över 1 000 produktionsbolag.
Betalningssätt: Autogiro eller Plusgiro.
www.stagepool.se

Stagepools bästa tips

  • Ta betalt från start
  • . Vänj dina kunder direkt vid att dina tjänster är avgiftsbelagda. Gratissajter som plötsligt börjar kosta pengar riskerar att förlora en stor målgrupp samt framstå som desperata.

    • Fokusera på försäljning. Utan försäljning ingen verksamhet.
    • Kostnadseffektivitet. Skapa en kostnadsmedveten företagskultur.
    • Goda kundrelationer. Ta reda på vad dina kunder vill ha genom marknadsundersökningar. Lyssna på feedback och uppfyll behoven. Kommunikation är A och O.
    • Flexibilitet

    . Bygg upp en verksamhet och webbplats som kan anpassas efter marknadens behov. Fokusera i starten på att uppfylla behov, inte skapa dem.

    • Personliga kontakter. Internet är den mest kostnadseffektiva informations- och säljkanalen, men glöm inte värdet av att samarbeta, knyta personliga kontakter och möta branschen personligen.

    Läs mer om Stagepool i månadens Internetworld, nummer 8/2005.