Stockholms universitets webbplats var länge en klassisk universitetssajt. Enorma mängder med information trängdes på liten yta, sidorna uppdaterades inte särskilt ofta och förstasidan var en djungel, med länkar i alla möjliga riktningar. Emelie Hage som är projektledare för den nya sidan menar att just detta var orsaken till att man började förnya sidan.

- Det var alldeles för svårt att hitta på den gamla webbplatsen, ingångarna var alldeles för otydliga och där fanns inte någon plats att visa vad universitetet står för.

FÖRE: Grupper av länkar ligger spridda över sidan som saknar egentligt fokus

Webbplatsen är din organisations ansikte utåt. För många som kommer i kontakt med dig är det den enda kontakten. Det tar inte många sekunder för en besökare att få en bestämd känsla av var hon har hamnat. I arbetet med den nya webbplatsen var man medveten om det. Sidan är medvetet formstark, menar Emelie Hage.

- Tanken med designen är att det ska kännas att det finns ett hantverk bakom. Precis som forskningen på universitetet är gedigen ska sidan kännas gedigen. Tanken är också att vi ska kommunicera att vi är huvudstadens universitet. Det finns dessutom bara en huvudstad i Sverige, vilket ställer extra stora krav på oss.

EFTER: En navigering inriktad på besökarens behov ger möjlighet att rensa förstasidan. Aktuell information och ett snyggt bildmaterial ger en snabb överblick.

Lättnavigerad sida
Resultatet är en effektiv, snygg och lättnavigerad sida. En blick räcker för att ta in sajten och för att veta var du hör hemma, bland personalen, studenterna eller någon annan kategori. Ett snyggt bildmaterial lättar upp sidorna och ger en personlig prägel.

Ett misstag som förvånansvärt många företag och organisationer gör är att använda sin förstasida som ett nedklottrat länkregister. Universitetet har valt att ha tydliga ingångar för olika kategorier av besökare men i övrigt vara sparsamma och istället satsa mer på utseende och ge aktuell information och korta smakprov på innehåll. Det är klokt. Bara en mycket liten webbplats kan ge allt på en sida. En återkommande besökare vill veta vad som är nytt, inte tvingas tröska igenom gammal bråte.

En av svårigheterna med den gamla sidan var att man saknade publiceringsverktyg. Alla sidor kodades för hand av en enda centralt placerad webbmaster. Universiteten är ovanligt decentraliserade organisationer och det blev i längden ohållbart att en enda person på ganska kort tid skulle ta hand om alla olika behov. Stockholms universitet har fler än 6 500 anställda och runt 37 000 studenter. 75 institutioner erbjuder drygt 1 200 kurser. Ett publiceringsverktyg är helt enkelt nödvändigt för en så pass stor organisation. De valde Polopoly, som de är nöjda med.

- Den tidigare organisationen ledde till en ganska statisk sida, säger Emelie Hage. Nu har vi en webbredaktion och fler än 60 personer ute i organisationen har fått lära sig att använda det nya publiceringsverktyget. Det kan vara allt ifrån studievägledare till informatörer och sekreterare och de är väldigt positiva inför att äntligen kunna publicera själva.

Den decentraliserade organisationen har lett till att de olika institutionerna har egna sajter, med skiftande design. När nu den nya sidan har lanserats erbjuds alla att haka på det nya utseendet. Det borde vara en självklarhet, för många av institutionernas sidor ser helt enkelt för risiga ut och tänder knappast studielusten. De kommunicerar snarare akademisk byråkrati än upptäckarglädje.

Konkurrenssituation
När nu huvudstadens universitet tar ett kliv in i 2000-talet är frågan om de andra universiteten följer efter. Även om de inte är vinstdrivande organisationer finns det naturligtvis en konkurrenssituation, inte minst prestigemässigt. Emelie Hage tror att det kommer att hända saker på många universitet och högskolor. En del är redan igång.

- Vi samarbetar med de andra, och har köpt in Polopoly tillsammans med bland andra KTH, Linköpings universitet och Karolinska institutet.

Universitetets nya rektor, Kåre Bremer, har tagit steget in i bloggsfären. Även om det egentligen inte ingick i förnyelseprocessen är det skönt att möta en individ, ett ansikte. En personlig kontakt, hur flyktig den än må vara, kan ibland vara det som fäller avgörandet i en valsituation.

Jerker Jansson

Fakta

På nätet sedan:
1997
Publiceringsverktyg:
Polopoly
Unika besök:
ca 100 000/månad