Varje månad slänger tusentals svenskar sina modem och börjar nya liv med bredband. I somras hade nästan hälften av alla i åldrarna 15 till 74 år bredband, enligt analysföretaget Mediavision. Den starkaste bredbandstillväxten hittar vi hos äldre människor - av den enkla anledningen att de yngre redan har bredband.

Skillnaden är större att gå från modem till bredband än att gå från ingen uppkoppling till modem. Alla måste förstå att bredband handlar om mer än multimedia. Med bredband där uppkopplingen alltid är på får användarna ett helt nytt förhållningssätt till nätet - det blir en naturlig del av användarens vardag. Och det märks i hemmen.

När användarna skaffar bredband flyttas datorn fram från garderoben till mitt i hemmet. Det berättade Jeffrey Cole, direktör för Center for the Digital Future i Kalifornien, på ICT mässan i Älvsjö i höstas. Datorn blir en central punkt i hemmet. När -modemsurfarna kopplar upp en gång i 20 till 30 minuter låter bred-bands-användarna datorn stå på och surfar två till tre minuter -mellan 30 och 40 gånger per dag. Om de dessutom skaffar ett -trådlöst nätverk följer datorn till och med in på toaletten.

När snart alla börjar använda internet på ett nytt sätt måste sajtägarna följa med. Multimedia är bara en av många möjligheter som snabbare uppkoppling ger oss. När datorn aldrig stängs av är det enklare att bygga en relation med besökaren. Allt fler kommer att ta reda på fakta och göra sina inköp på nätet, även om de flesta fortfarande köper offline. Det har blivit affärskritiskt för alla företag att ha en hemsida. Glöm tv:n. I en nära framtid kommer nätet vara det bästa stället att visa reklamfilm på. Folk är beredda att se reklam när de har tid om den är bra och relevant. Men när reklamen rullar igång på tv:n går bredbands-
användaren ut på nätet, om han inte behöver gå på toaletten eller koka kaffe.

Slutsatsen är att sajtägare i alla sammanhang ska marknadsföra sajten: i annonser, reklamfilm, mejl, brev, visitkort, utomhusreklam och broschyrer. Sedan måste besökarna hitta allt de behöver veta om dina tjänster och produkter på sajten. Men de gör de väl redan?

Urban Lindstedt