Av Pierre Andersson

När Ellos skulle göra om sin sajt bestämde företaget sig för att låta färgerna spela en större roll än tidigare. Det som tidigare baserades på blått och grått skulle bli mer lekfullt och modernt.

- Eftersom Ellos är ett modeföretag finns det mycket kompetens och en stor medvetenhet om färger i huset. Tidigare har den medvetenheten mest kommit till ut-tryck i kollektionen och i katalogen, men nu försöker vi ta färgerna till webben också, säger Erik Zingmark, art director på Redcats Nordic och därmed ansvarig för Ellos sajt.

Vilka färger som är moderna och populära växlar och förändras över tiden. Speciellt tydligt är detta i modebranschen.

- Sajten ska matcha både kollektionen och den aktuella katalogen, fortsätter Erik Zingmark.
Just nu är det mycket grönt och rosa på Ellos sajt. Tittar man på höstens katalog har den samma färgskala. Bakgrund och logga är rosa, och kavajen omslagsmodellen har på sig är grön.

Samma färger som senaste katalogen. Ad:n Erik Zingmark väljer säsongens mode-färger till Ellos förstasida.

Tanken bakom färgvalen hos Ellos är inte bara att de ska matcha det företaget gör i övrigt. Här finns också ett mycket medvetet målgrupps-tänkande.

- Vi har länge arbetat med tre typiska, tänkta kunder, säger Hans Ohlsson, marknadschef. Vi brukar kalla dem ”Andersson, Bengtsson och Karlsson”, tre kvinnor och deras familjer.

Det är dem som Hans Ohlsson och hans kollegor ser framför sig när de bestämmer hur de ska kommunicera med kunderna, och de vet ganska väl vad som går hem.

- Vi vet att den här målgruppen i stor utsträckning använder modepressen som informations- och inspirationskälla. Då följer vi efter, säger Hans Ohlsson. Det vi gör ska följa modet och övergripande trender.

På Ellos har man också ett mer vetenskapligt sätt att arbeta med färger. I flera år har man gjort studier om vilka färger som säljer bäst i
kataloger och andra utskick.

- Vi har diskuterat om vi ska försöka göra liknande studier även för webben, men där är vi inte ännu, säger Hans Ohlsson.

För Erik Zingmark är färg först och främst något som ska förmedla varumärket. Något som sätter en prägel på företaget och ger en identitet. Då är det viktigt att inte separera webben från resten av verksamheten. Kunden ska känna igen sig oavsett om han eller hon bläddrar i en broschyr eller hamnar på webbplatsen.

- Men på webben fyller färg ytterligare en viktig funktion, säger Erik Zingmark. Färg blir en viktig del av användbarheten och kan ge användaren en bra guidning i gränssnittet.
Guidningen kan ske genom så enkla saker som att varje underavdelning har samma färg, eller att man använder enkla signalfärger för olika budskap.

- Jag tror att människor har ett omedvetet förhållningssätt till färger, säger Erik.

- Grönt signalerar ”kör”, något positivt , och rött signalerar ”stopp”, något negativt. Men det är ju inte så enkelt, rött kan också användas för att signalera ”rea” till exempel.

Erik Zingmark tror också att färgspråket liknar det talade och skrivna språket. Det är inte alltid så lätt att förstå varandra över gränserna.

- Vissa färger som passar bra i Sverige för en viss sak kanske symboliserar något helt annat i
en annan kultur, säger han. Nu jobbar vi visserligen bara i Norden, men om man skapar webbplatser för en bredare internationell marknad är det nog bra att vara medveten om det.

Tekniskt har förutsättningarna förändrats drastiskt för hur man kan jobba med färg på webben.

- När jag började jobba med formgivning på webben jobbade vi med 256 färger och väldigt hårt komprimerade bilder, berättar Erik Zingmark. För oss som modeföretag är det fantastiskt att vi nu kan jobba med 32-bitarsfärg och stora bilder. Och överlag tycker jag att det har blivit bättre och bättre, det jobbas ganska bra med färger på webben nu.

Annika Larsson, ad och webbdesigner på den egna byrån Kangaroo, har jobbat med Brafilm ända sedan starten för snart fem år sedan. Hon berättar att hennes kunder ofta redan har något slags grafisk profil när de kommer till henne och att det är en naturlig utgångspunkt när man ska välja färger på webben.

- Just Brafilm hade ingen framtagen grafisk profil, men de hade en orange logga. Tillsammans med kunden stötte och blötte vi både design och färgval och kom fram till att den färgen var något vi ville bygga vidare på.

Tanken var att den brandgula färgen skulle användas för att framhäva det viktigaste. Därför valde Annika en färgskala i övrigt som gör att signalfärgen verkligen sticker ut.

- Vi började med att testa en mörkare grå i bakgrunden, men det blev alldeles för tungt, berättar Annika Larsson. Den ljusare nyansen fun-gerar mycket bättre, och detaljerna i orange står verkligen ut på ett bra sätt.

På mitten av sidan ligger erbjudandet till nya kunder. Det är här blicken ska hamna om man kommer till sajten som ny besökare. Därför finns den brandgula färgen även här.

- För att kolla att det fungerade som det var tänkt testade vi sajten på alla anställda på Brafilm och frågade var de tyckte att blicken hamnade först. Alla pekade på mitten, säger Annika Larsson.

Utgick från logotypen. När Annika Larsson gjorde sajten fanns ingen grafisk profil framtagen. Färgvalet gjordes utifrån logotypen

Förutom erbjudandet är det logo-typen, knappar och rubriker som ligger i signalfärgen. Resten av sidan är vit och i olika grå nyanser.

- Det är viktigt att tänka på vad som är det viktigaste på sidan och se till att besökaren uppfattar det. Här är färgen ett jätteviktigt verktyg.

Det är inte alla uppdragsgivare som kommer med grafiska profiler eller tankar på färgval.

- Ibland händer det att jag får välja mer fritt, att kunden säger ”gör nåt snyggt”. Då brukar jag alltid försöka luska ut vilka färger kunden känner för, det är viktigt att kunden är bekväm med färgvalet, säger Annika Larsson.

Hon väljer också färgerna utifrån vem uppdragsgivaren är. Om det till exempel är en bank fungerar inte chockrosa särskilt bra.

- Chockrosa fungerar på en ungdoms- eller kanske en dejtingsajt, men det signalerar absolut inte den trovärdighet och seriositet som banker vill få fram, säger hon. Över huvud taget är det oftast snävare ramar för vad man kan göra när man arbetar med företagssajter jämfört med till exempel sajter som riktar sig till ungdomar.

Som exempel tar hon det faktum att många företag använder olika nyanser av blått, ofta kombinerat med vitt.

- Det ger ett seriöst och bra intryck, men det är också det säkraste valet, det stöter inte bort någon som andra färger faktiskt kan göra, säger Annika Larsson.

Ett annat exempel på hur färg kan skicka signaler och budskap är hjälporganisationerna.

- De använder ofta rött, helt enkelt eftersom det signalerar omhändertagande, vård, kärlek och värme, säger hon.

Veckorna efter flodvågskatastrofen arbetade Jonas Söderström på Krisberedskapsmyndigheten. Som informationsarkitekt på Cross Consulting var han inhyrd för att arbeta med en sajt som skulle ge information om katastrofen. Under arbetet med sajten blev Jonas medveten om hur mycket symbolik färger kan bära på.

- Den första designen vi gjorde byggde på grått, vitt och svart. Det var bråttom och vi ville ändå göra något som var sobert.

När sajten under våren överlämnades till det nybildade ”Rådet för stöd och samordning efter flodvågskatastrofen” kom önskemål om att man skulle arbeta vidare med utseendet.

- Vi gjorde en lösning med en dämpat blå bård i toppen med en brunaktig menyrad alldeles under, berättar Jonas Söderström.

- En lugn och sober design. Men när folk fick se den hamnade vi i diskussioner som handlade om utifall vår design kunde tolkas som en sandstrand med en blå vägg av vatten över. Vi funderade över att byta till grönt, men någon tyckte att det kunde vara palmer. Det var en väldigt speciell situation, men det blev också väldigt tydligt att färger tolkas på olika sätt.

Färger kan misstolkas. Under arbetet med en informationssajt om flodvågskatastrofen kom invändningar om att färgvalet kunde tolkas som en strand med en stor blå våg som slår in.

Oftast arbetar Jonas Söderström med stora projekt som pågår under en längre tid. Cross Consultings uppdrag gäller ofta stora system. Det kan handla om hela intranät eller e-handelssystem. Kunderna är ofta stora företag eller myndigheter.

- När vi gör vår design så bygger den ganska mycket på användarstudier. Ofta finns något gammalt som vi kan utgå ifrån, eller så finns det kanske en tydlig målgrupp som vi kan testa med. Först testar vi ofta enkla prototyper, men vi testar alltid den gra-fiska designen också och då är färgerna en viktig del, säger han.

Precis som Annika Larsson har Jonas Söder-ström och hans kollegor ofta en grafisk profil att utgå från.

- Ja, men förvånansvärt ofta är den profilen väldigt fattig när det gäller anvisningar för form på webben. Ibland innehåller profilen inget om webben alls.
Ofta är det problematiskt att översätta en grafisk profil som är gjord främst för trycksaker till webben.

- Det är ju stor skillnad på papper och på en bildskärm, säger Jonas Söderström. Färger som är sensuella i verkliga livet kan bli hårda och kalla på skärmen.

Trycker man blått och vitt på ett papper kan det se både varmt och levande ut. Omgivningen kastar skuggor och det ser olika ut beroende på vilket ljus man ser papperet i.

- Ett papper är dessutom sällan helt vitt, säger han. Tar du samma kombination av blått och vitt på en bildskärm tenderar det att bli väldigt kallt. Det vita är plötsligt isande vitt och den där blå bården på sidan är stenhårt blå.

Samma problem, fast motsatt, kan uppstå med rött.

- Har du mycket rött på en sida kan det slå ihjäl möjligheterna att lyfta fram något särskilt på sidan. Det är en stark färg, särskilt på skärmen.

Jonas Söderström berättar om en kund som har en grafisk profil som anger att den enda dekorfärg som ska användas är rött - både på färgplattor och i rubriker.

- Det skapar problem förstås. Vad ska man då använda för varningsfärg för felmeddelanden om något till exempel saknas i ett formulär som användaren fyllt i?
Så vad gör man som formgivare när det visar sig att kundens grafiska profil inte fungerar på ett bra sätt på webben?

- Med lite fingerfärdighet och känsla kan man ofta göra en variation av profilen som fungerar bättre, säger han. Nyanserna kanske inte är exakt de samma, men det är så pass små ändringar att besökarna på sajten ändå kommer att känna igen sig.

Också Jonas Söderström tror att färger är användbara för att underlätta besökarens navigering på sajten, men han tycker inte heller att man ska överskatta nyttan.

- Det jag har sett när vi gör tester är att folk ganska sällan registrerar exempelvis att varje
underavdelning har en egen färg, säger han. Speciellt gäller det om man har överstrukturerat sajten. Risken är att det blir för många av-delningar och för många olika färger som då också ligger för nära varandra för att det ska fungera.

Han menar också att det ligger en fara i att bara lita på färger för navigering på sajten.

- För tillgänglighetens skull måste färgerna alltid kompletteras med text.

Synskadade och blinda har ingen nytta av att du markerar något viktigt med en färg, däremot kan de få texten uppläst i en skärmläsare. De tio procent av den manliga befolkningen som är färg-blinda kan inte skilja på om du visar upp en grön eller en röd signalfärg.

- När du väljer färg på bakgrund och text påverkar det också läsbarheten, särskilt för synskadade och färgblinda, säger Jonas Söderström.

- Det bästa är om användaren själv kan byta färgsättning. Det är ju inte svårt att hänga på ytterligare ett eller två stylesheets på sidan. Men för all del, använd färger, det livar upp!

Experternas bästa färgråd

Signalera med färg

Erik Zingmark, ad på Redcats Nordic:
1 Tänk på att färg är en varumärkesförmedlare. Färgerna säger något om företaget och det är viktigt att vara konsekvent oavsett om det är webb eller print.

2 Använd färger för att göra sajten lättare att använda. Starka signalfärger kan dra uppmärksamheten till något som man vill visa är extra viktigt.

3 Färg är också utsmyckning som gör -sajten snygg och inbjudande. Finns det inget användbarhetskrav eller någon grafisk profil är det bara att låta kreativiteten och -färgerna flöda fritt.

“Var påhittig och kreativ”

Annika Larsson, ad och webbdesigner på Kangaroo:

1. Börja med att fundera över inriktningen på företaget eller organisationen bakom sajten. Vilken affärsidé har de? Vad vill de signalera? Här spelar färgvalet en stor roll.

2. Om företaget redan har en grafisk profil - håll dig till den så gott det går. Besökarna måste känna igen sig på sajten.

3. Var påhittig! Även om sajten i stort följer en given profil kan vissa saker avvika eller markeras i andra färger. Här finns utrymme för kreativitet.

“Färger livar upp”

Jonas Söderström, informationsarkitekt på Cross Consulting:

1. Var inte rädd att använda färg. Det livar upp och gör ofta sajten snyggare. Ur ett användbarhetsperspektiv har det visat sig att människor upplever att sajter de tycker är snygga också är enklare att navigera på. Troligen har man mer tålamod än om man tycker att sajten är tråkig och ful.

2. Om du verkligen vill profilera dig: var inte rädd att göra motsatsen. Använd en eller två färger konsekvent genom hela sajten. Tona alla bilder i samma nyans. Det kräver förstås att innehållet matchar utseendet på ett rimligt sätt.

3. Tänk på tillgängligheten. Blinda är inte hjälpta av att du markerar något bara med en färg, de får bara texten i sin skärmläsare. Hundratusentals färgblinda och synskadade kan bli helt utestängda om du väljer fel kombination av bakgrunds- och textfärg.

Länkar: