Av: Lisa Bjerre

En av de största förändringarna är att man har infört olika fokus på förstasidan under dygnet - på dagtid tar nyheterna mest plats, på kvällar och helger nöje och underhållning. Bakom det nya säsongskonceptet ligger flera användarundersökningar som visat att det är så besökarna vill ha det. Innehållet på förstasidan mixas nu utifrån användarnas behov under dygnet.
- Innan vi genomförde fokusgruppsundersökningarna visste vi inte vem som besökte sajten. Vi ville veta vad vi har som är bra och drar trafik, och vad det är vi saknar som gör att folk går till konkurrenterna. Vi har haft bra besökssiffror på kvällar och helger, men inte under dagtid. Det visade sig bero på att vi inte har profilerat oss som en nyhetswebbplats, säger Kajsa Ericson, chefredaktör för TV4 Vision.

FÖRE: TV4.se hade tidigare en ganska rörig förstasida som fortfarande använde frames. Det fanns många olika färgsignaler och underavdelningar.

Hon tillträdde som chef i våras och har drivit förändringsarbetet. Liksom flera av konkurrenterna satsar Fyran, utöver nyhetsförstärkningen, nu också stort på webb-tv, äen om Kajsa Ericson ogärna kallar det för just webb-tv - hon anser att tv är tv oavsett i vilken kanal det sänds. Fler webbspecifika inslag ska produceras och nu görs flera nyhetssändningar om dagen specifikt för webben och mobilen. Inloggningen som tidigare krävdes för att titta på nyhetssändningarna har tagits bort, eftersom det var ett onödigt hinder för användarna. Nu finns inloggningen bara kvar för de inslag som kostar pengar att titta på.

Dessutom har antalet annonser minskats - de har blivit färre, men större. Även denna förändring har sin grund i användarundersökningarna, besökarna tyckte att det var för många olika budskap som blinkade och tog uppmärksamhet.
- På den nya sajten ska man inte mötas av mer än två, tre annonser per skärmyta, säger Kajsa Ericson.

Vid utvecklingen av den nya sajten tog TV4 hjälp av företaget Tvåpunktnoll för struktur och koncept och av webbyrån Greatworks för formen. Den nya designen ska förmedla en känsla av modernitet och man har valt ett ovanligt grepp med vad som kallas utfallande bilder - det finns inga marginaler och bilderna i de olika spalterna på sajten går i varandra.
- Vi tycker det ser så coolt ut! Det är grymt snyggt. Ingen har jobbat med utfallande bilder tidigare. Det ger också en bildkänsla - vi är ett bildmedium, säger Kajsa Ericson.

EFTER: En modernare design med ett ovanligt grepp där man använder utfallande bilder, utan marginaler. Bilderna har blivit större och annonsutrymmet mindre.

För att ha en tydlig navigering på sajten dubbelpubliceras mycket material. Om man är inne på avdelningen Bygga och bo och klickar på en artikel om Markoolio från programmet Sambo, ska man inte komma till Sambo-sajten utan stanna kvar i Bygga och bos struktur. Därför finns artikeln i två versioner, en för Sambo och en för Bygga och bo. Under artikeltexten kan användaren välja att gå vidare till Sambos sajt.
- Det är för att du som användare hela tiden ska ha kontroll över var på sajten du väljer att gå, säger Kajsa Ericson.
Bakom sajten finns också en del interna förändringar. Kajsa Ericsons vision är att TV4 ska arbeta som ett riktigt mediehus där alla kanaler, inklusive webben, är med vid produktionen redan från början. Tidigare har nätet kommit in förhållandevis sent i programarbetet.

- Det är innehållet och inte distributionsformen som TV4 ska fokusera på. Exempelvis hade vi en webbmedarbetare på plats vid inspelningen av senaste Paradise Hotel i Mexiko. Den satsningen har blivit väldigt bra, säger Kajsa Ericson.

TV4.se
Antal besökare
: cirka 800 000/vecka
Publiceringsverktyg: Eget
På nätet sedan: 1997
www.tv4.se

Läs mer om nya TV4.se i Internetworld, nr. 11, 2005.

Prenumerera på Internetworld.