Av Lisa Bjerre

  • Följ vanliga
  • upphandlingsregler - ta referenser.
  • Ha ett ordentligt snack
  • med konsulterna om vilka metoder de använder. Ta med dig en tekniker eller en webbkunnig person om du inte kan området själv. Är det ett seriöst företag ska det hålla sig inom gränserna och bygga långsiktig trafik. Annars finns risken att du åker ur index och det kan vara en katastrof, även o• m du kan komma tillbaka inom några månader.
  • Ställ dessa frågor till SEO-konsulten:
  • 1. Vad kommer ni att göra på sajten?
    2. Kommer ni att skaffa ingående länkar?
    3. Kommer jag att behöva länka ut? Om ja, till vilken typ av företag?

  • Se till att få en skriftlig
  • garanti på att konsultföretaget följer sök­motorernas regler. Om din sajt åker ur index drabbas du, inte ­sökmotoroptimeraren.
  • Fundera på om det är okej
  • att din sajt länkar till andra företag, och i så fall vilka. Konkurrenter? Företag i andra branscher?
  • Ha realistiska förväntningar
  • på vad sökmotoroptimering kan ge. Anlita inte någon som lovar dig en viss placering i index. Och räkna inte med att mer än 20 procent av din trafik ska komma från sökmotorerna.
  • Ta reda på vad man egentligen får betala
  • för den trafik som optimeringen genererar, och ställ det mot vad det hade kostat med marknadsföring. Med facit i hand ska man kunna se hur mycket det kostat och att man har rimliga prisnivåer.
  • Anser du att sökmotortrafiken
  • är affärskritisk bör du bygga upp kunskaperna internt och göra optimeringen inhouse. Ser man det bara som en hygienfaktor ska man ta in en konsult. Men har du inte 10 000-tals kronor att lägga på det här är det bättre att göra det själv. Att jobba med titeltaggar klarar vem som helst.
    Källor: Urban Lindstedt, Johan Kinnander.