1. Kjell Aamot
Med sajtsuccén Aftonbladet.se i bagaget har mediejätten Schibsted kraftsamlat på webben i Sverige och Europa med E24 och Sesam, samt uppköp av bland andra Blocket.se och Hitta.se. Norske vd:n och koncernchefen Kjell Aamot var modig nog att fortsätta satsningarna på onlineverksamheten under krisåren. Idag är han fullt övertygad om att Schibsteds satsning på sökmotorn Sesam kan ge Google och Yahoo en match.

Läs hela intervjun med Kjell Aamot

2. Johan Lindgren
Johan Lindgren sitter på många av de viktigaste komponenterna för nätets framtid. Som vd för Telenor i Sverige erbjuder han inte bara fast telefoni, utan rattar även Bredbandsbolaget, Djuice, Glocalnet och Canal Digital. Johan Lindgrens vision är viktig för väldigt många.

3. Gottfrid Svartholm

Det är lätt att avfärda Pirate Bays skapare som fjuniga datanördar, men den är en av internets 500 största sajter. Internationellt är Aftonbladet småpotatis. Pirate Bay påverkar hur internet används i hela världen och har dragit åt sig amerikansk vrede som få. Svartholm, aka Anakata, är den tekniska hjärnan bakom allt.

4. Niklas Zennström

Kanske har Niklas Zennström glömt Sverige, men en lista på mäktiga internetsvenskar är inte fullständig utan herr Zennström. Han är en serieentreprenör av mått, som bevisligen har en god känsla för tajming. Nu jobbar han och vapendragaren Janus Friis med nästa projekt som involverar video. Förvånad, någon?

5. Johan Hernmarck

En av Sveriges mest erfarna och framgångsrika riskkapitalister investerar som grundare, partner och styrelseordförande i Provider Ventures i lovande internetdrivna affärsidéer. Som styrelseordförande i företagsinkubatorn Iqube främjar Johan Hernmarck entreprenörskap och som Svenska Riskkapitalföreningens ordförande driver han frågor om investeringsklimat.

6. Shlomo Liran

Mobiloperatören Tre, med Shlomo Liran i spetsen, är på hugget. Som alltid. Mobiloperatören sitter inte alls på så många stolar som Telenor. Men å andra sidan har Tre visat att det går att ruska om operatörerna på allvar genom att tänka i nya banor. Vi har fler spännande drag att vänta från Shlomo Liran.

7. Patrik Fältström

Patrik Fältström tog klivet ut i det stora rampljuset när han satte sig i regeringens it-kommission. Men det var inte då hans stora inflytande började. Patrik Fälström har länge hört till de informella, men mycket tunga makthavarna kring nätets infrastruktur. Enorm auktoritet i Sverige, men framför allt med ett stort internationellt kontaktnät.

8. Eva Hamilton

Eva Hamilton har mycket att bevisa, men som vd för Sveriges Television har hon all möjlighet att föra public service genom den videorevolution som webben just nu erfar. SVT har tidigt förstått att tv fungerar i mobilen och bevisat det för omvärlden. När nu Eva Hamilton fortsätter på inslagen bana blir televisionen även bokstavligt talat fri.

9. Carl-Henric Svanberg

Mobilt är det nya svarta i webbvärlden. Det har Ericsson fattat. Telekomjätten rör sig mer och mer utanför sin traditionella värld av basstationer och mobilmaster och hamnar därmed på samma arena som Google, Microsoft och Apple. Carl-Henric Svanberg styr sitt imperium mot mer mjukvara och mindre hårdvara. Med fötterna stadigt i infrastruktur och teknik, och händerna trevandes bland media och tjänster intar Ericsson en position som ger företaget goda möjligheter att driva på utvecklingen.

10. Johan Kinnander

Som Norden-chef är Johan Kinnanders makt över Google hyfsat begränsad, men Googles makt över internet tycks å andra sidan vara obegränsad. Bortsett från att han är representant i den här delen av världen för ett av webbens mest innovativa och inflytelserika företag är Johan Kinnanders mejl-adress (johan@google.com) tillräcklig för att kvala in på listan över Internetsveriges mäktigaste.


...och de som borde kvalat in
Fem personer vars position borde säkerställt en plats på tio i topp-listan, men som hittills inte visat några tecken på att vara drivande för den svenska internetutvecklingen.

Åsa Torstensson
Visst hade det varit roligt om vår nye it-minister hade varit en av de viktigaste makthavarna på nätet. Men hur vi än vänder och vrider på det får vi inte till det. Vi hoppas att vi har fel, men hon verkar faktiskt vara fel person för jobbet.

Bengt Braun

När ska denna koloss till förlagsjätte förstå vidden av webbens möjligheter. Många duktiga webbmakare till trots på Bonniers tidningsredaktioner saknas ännu en centralt placerad webbstrateg.

Thomas Minnhagen

Man skulle kunna säga att inget väsentligt hänt hos MSN sedan köpet av Hotmail med dess 8,6 miljoner användare 1997. Det må vara att hårdra det en aning. En del spännande, som Messenger-samarbetet med Tre, har skett. Men det som idag hade kunnat vara Myspace, Aftonbladet och Playahead på en och samma gång är en trött portal vars besökare inte orkat byta startsida i Internet Explorer.

Hans Holger Albrecht

Som koncern är MTG snabbfotad och innovativ och en maktfaktor i den svenska (och internationella) medievärlden. Och tänkt vilket lokomotiv MTG:s tv-kanaler och produktionsbolag skulle kunna vara i webbvärlden.

Anders Igel
Teliasonera får utstå mycket spott och spe men här är det inte mer än rätt. Det är Telias fel att Sverige dalar i den internationella bredbands-ligan. Med hela kopparnätet under sin kontroll hade Telia med lite framsynt produktutveckling kunnat leda Sverige mot framtiden. Istället tjatar Anders Igel och hans anhang om proppfulla kopplingsstationer.

Morgondagens verkliga makthavare
Kjell Aamot kan ha hur mycket investeringskapital och äga hur många webbplatser han vill. Den verkliga makten har flyttat ut på gatan, till alla oss som efterfrågar nyskapande affärsidéer och vassare funktioner.
Men internet gör det dessutom möjligt för vem som helst att publicera sig, via en blogg, via Youtube eller på sin egen hemsida. Nätet skapar också den upplysta och därmed kräsna konsumenten som fattar användar- och köpbeslut med allt lägre trösklar.
Det betyder inte att vi alla har fått lika mycket makt: några kommer även i framtiden att vara passiva konsumenter. Några röster kommer att förbli ohörda, hur mycket de än skriker. Men den som är aktiv och har viktiga saker att säga visar vägen. Och det är den unga generationen som vuxit upp med internet, som agerar den hetaste blåslampan för internetutvecklingen.