Annonspengarna hittar till bildsök
Under våren slår Yahoo Google på fingrarna genom att bli först med att lansera sponsrade träffar i resultaten vid bildsök.
SANNOLIKHET: Konstigt att de stora inte gjort detta ännu. Det är sök- och display-annonsering kombinerat. Klockrent.

Apple ”gör en Ipod”

Det har länge pratats om det, men Itv blir produkten som slutligen kopplar ihop tv:n och datorn. Den gör att tvåvägskommunikation och tittarproducerat innehåll slår igenom på allvar. Helt nya programformat dyker upp, med webben som plattform och tv:n som gränssnitt. Skarpare tv-skärmar, utbyggt bredband och tillgången till rörligt innehåll på webben gör att tiden nu är inne. Det är inget problem att bara en liten andel av tittarna har en Itv i början, eftersom innehållet redan finns på nätet. Nya programformat kan spridas till varje Itv i världen eftersom man inte är beroende av nationella nät.
SANNOLIKHET: Att Itv kommer är klart, frågan är bara hur populär den blir. Med tanke på att priset lär bli överkomliga 299 dollar ser chanserna rätt goda ut.

Zennström skakar ännu en bransch

Den här gången får Apple inte lika långt försprång som man fick med Itunes Music Store. För nu vill superentreprenörerna Niklas och Janus vara med i matchen. Skype-grundarnas tv-satsning ”The Venice Project” ligger i startgroparna och kanske kan de, som utlovat, faktiskt ta det bästa från tv:n och det bästa från internet och skapa en riktig tv-dödare.
SANNOLIKHET: Zennström och Friis är mästare på att locka användare. Om de bara får med sig en bråkdel av dem som diggat Skype och Kaaza kommer tv-branschen att delas i två läger: partners och de som hellre sticker huvudet i sanden. Tv:n är död – länge leve tv!

Aftonbladet köper Playahead.se

Sveriges största mediehus på webben klipper vidare. Efter att bunkrat upp med lönsamma sajter inom hälsa, prissök, bilar, köp och sälj och så vidare, inser man att man saknar två: den superlokala (Grannar.se) och communityn med cred hos de yngre (Play-ahead.se). Två snabba klipp och så var det löst.
SANNOLIKHET: Vi har svårt att tro att Aftonbladet kan hålla tassarna borta från sajtköp under 2007. Dessa två är onekligen goda kandidater, om bara priset är det rätta.

Fasta priser för mobilabonnemang

Tre tjuvstartade redan i slutet av 2006 med att lansera ett mobil-abonnemang som fungerar ungefär som ett vanligt bredbands-abonnemang. Under 2007 hänger fler operatörer på när de inser att det är bättre att ta betalt för tjänster än för de faktiska bitarna som överförs.
SANNOLIKHET: Skype i mobilen kräver bandbredd och det gör även vanlig surfning. Fasta månadskostnader blir en verklighet i samma takt som folk slutar ringa med gsm och fler skaffar telefoner med stöd för turbo-3g och wifi.