Svenska Filminstitutet visar att de hänger med i tidsandan och presenterar ett pris på Guldbaggegalan som publiken röstar fram. De som är med och röstartävlar om en resa för två med boende till Cannes under filmfestivalen i maj 2007 samt 10 biljetter till Guldbaggegalan. Priset och filmerna som man kan rösta på presenteras på sajten Biopublikenspris.se. Men längre än så räckte inte det moderna tänket hos Filminstitutet. Själv satte jag nästan kaffet i halsen när jag kollade in på Biopublikenspris.se. Vid en första anblick ser sajten okej ut. Först kommer man till en sida där det ny priset presenteras. Sen klickar man på länken "Här röstar du!" och det är då chocken kommer. För att rösta ska man, håll i er nu:

"1. Välj din favoritfilm nedanför

2. Anteckna vilket nummer som står vid filmen
3. Ring 0944 - 102 70 07 och följ instruktionen"

Man ska alltså gå in på sajten , klicka sig fram till filmsidorna, ANTECKNA(!) ett nummer och RINGA in sin röst. Så här får man bara inte göra! Det är inte okej att ha en länk som säger "Här röstar du" när man inte kan rösta på webben. Idiotiskt.

Jag förstår hur Filminstitutet tänker. De vill dra in pengar på röstningssamtalen som kostar 5.70 att ringa. Men då kan man faktiskt inte göra på detta sätt. Och vad ska de ha pengarna till. Så mycket kan det inte kosta dem att dela ut biljetter till Guldbaggegalan och en (1) resa till Cannesfestivalen till vinnarna. Hur tänkte de egentligen?