Det blir allt svårare att nå igenom bruset med sitt budskap. Annonser kostar skjortan samtidigt som det är svårt att mäta och följa upp. Många företag litar på tok för mycket på sin reklam och/eller mediabyrå. Det blir i praktiken konserverande. Reklam- och mediabyråer har litet intresse av att företagets marknadsbudget går till sökordsannonsering, sökmotoroptimering eller e-postmarknadsföring.
Samtidigt ökar kraven snabbt på att marknadskampanjer ska ha tydliga mål uppsatta och kunna påvisa ROI (return on investment). Luddiga varumärkeskampanjer hör till historien. Det tror jag att alla som arbetar på en marknadsavdelning kan skriva under på. Resultatbaserad marknadsföring har kommit för att stanna. Internet möjliggör att man på ett enkelt sätt kan mäta resultatet av en marknadskampanj.
I undersökningen Kundrelationsbarometern 2006 säger 48% av företagen att de inte har några planer på att använda sökordsannonsering i sin marknadsföring. Den höga andelen som inte har några planer för området är ett bevis för att företagen missar sökordsannonsering. Självklart finns det vissa företag där denna typ av annonsering inte är relevant. Dock knappast för hälften av företagen.
Ett sätt att synas i bruset är att synas när kunden letar efter just dina sökord. Då ska du vara där. Både sökordsannonsering och sökmotoroptimering är värda att utvärdera. Ta extern hjälp om det känns svårt att komma igång. Säkerställ dock att den partner du väljer förstår din affär och vilka ord och områden som är viktiga för din verksamhet.
Mats Gustafsson
Grundare och VD
CRM-Företagen