Pr-firman Mahir PR var tidiga med att uppmärksamma bloggarnas potential för marknadsföring och kommunikation. Nu tar man ett steg till och inleder en undersökning om hur människor konsumerar blogginnehåll. Undersökningen kommer att lägga ut på cirka 30 av landets populäraste bloggar inom olika områden.
- Antalet bloggar växer och likaså antalet läsare. Vi vill se hur läsarna uppfattar bloggar och hur relationen mellan traditionella medier och bloggar ser ut. Det är viktig kunskap för oss kommunikatörer, säger Fredrik Pallin, VD på Mahir PR, i ett pressmeddelande idag.
Det är absolut angeläget att undersöka vilka som läser bloggar och varför. Trots att bloggåldern egentligen borde har gjort det omodernt är många av oss fortfarande fast i ett gammaldags räckviddstänk. En bloggs framgång mäts efter hur många läsare den har. Och inte efter vilka läsare och deras relation till bloggen ifråga. Det är lätt för många inom traditionell media att avfärda bloggexplosionen med att visst finns det massor av bloggar, men det är ju ändå så få som läser dem. Och sedan ignorerar man allt utom de riktigt stora välkända bloggarna, ofta skrivna av personer från traditionell media.
Men då missar man de mest intressanta frågorna om varför man läser en blogg och vad man får ut av det.
Det är också lätt att missa ett väldigt intressant segment, nämligen de bloggar som endast läses av kanske fem till tio personer; smala intressebloggar samt kompis- och familjebloggar. Dessa bloggläsare är inte så många till antalet men läsvärdet för varje enskild läsare är ofta skyhögt. Betydligt högre än för många av de mer välbesökta bloggarna eftersom man på de små bloggarna har en nära relation med skribenten. Dessa smala bloggar och sajter kommer att utgöra en otroligt viktig del av det framtida medielandskapet. Och det är där företagen helst av allt kommer att vilja synas.