Geni gör allt rätt. Med deras nya flash-verktyg bygger man snabbt ett släktträd tillsammans med sina släktingar. Alla företag som vill engagera sina besökare och få viral marknadsföring har något att lära sig.

Till att börja med – det är enkelt att komma igång med Geni. Det första man ser när man kommer in på sidan är några fält man ska fylla i för att börja skapa sitt släktträd. Inget konto behövs, inget lösenord ska väljas och ingen bekräftelse av e-postadressen krävs. Bara att köra igång.

Man kompletterar sin profil allt eftersom. När man kommit igång med tjänsten kan man skapa ett permanent lösenord och bekräfta sin e-postadress om man vill. Det är smart. Ett liknande upplägg finns bland annat på Netvibes.com. Många andra tjänster tvingar användarna att lämna all information och gå igenom alla procedurer innan man alls kan sätta igång.

Själva gränssnittet är också extremt enkelt att använda. Inga förklaringar behövs, man förstår direkt hur man ska lägga till personer och navigera i släktträdet. På några minuter är de närmaste släktingarna på plats.

Möjligheterna är svindlande. Man kommer att kunna lägga ihop släktträd som skapats på olika håll. På så sätt kan en liten del av pusslet snabbt bli en del av en stor helhet. Detta är inget revolutionerande med just Geni, men kombinationen med användarvänligheten gör att många fler personer kan bidra med pusselbitar.

Det som däremot är revolutionerande är den virala spridningen som kan uppstå. Om man skriver in e-postadresser tillsammans med släktingarnas namn, så bjuds de in att delta i uppbyggnaden. Det är det här momentet som är kritiskt. Inbjudningarna gör att släktträden kan växa snabbt – och att tjänsten kommer att växa exponentiellt. Det ligger ju i användarnas intresse att få hjälp av släktingarna, så många kommer att låta inbjudningar skickas iväg.

Geni har tagit ett urgammalt koncept, gjort det extremt användarfokuserat och lagt till en mekanism för viral spridning. Ett skolexempel på hur viral marknadsföring ska byggas.