Efter att MSN sett över upptaggningen av sina sidor har den officiella besöksstatistiken förändrats radikalt. Antalet unika besökare har ökat med 61 procent till 5,8 miljoner för vecka 2. Det kan jämföras med 3,6 miljoner unika besökare för vecka 51 förra året som var sista veckan innan arbetet inleddes.

Enligt svenska MSNs presschef Fredrik Wallner beror den radikala förändringen på att man nu fångat upp trafik från den svenska delen av Hotmail som tidigare inte kommit med i statistiken.

”Hotmail är ett väldigt komplext system och många servrar står i USA vilket komplicerar arbetet. Tidigare har vi haft med en del av trafiken i statistiken, men nu har vi siffror som stämmer bättre överens med verkligheten” säger han.

Vidare berättar Fredrik Wallner att man på Microsoft (som driver MSN) även har ett internt statistiksystem som även tidigare haft med all trafik. ”Siffrorna i Kia index stämmer nu betydligt bättre överens med vår interna statistik” säger han.

Annonssystemet är dock helt separat och Microsoft tar enbart betalt per visning, så eftersom statistikskuttet inte har någon motsvarande verklig trafikökning innebär inte detta att Microsoft kan dra in mer pengar på reklam. Däremot stämmer uppgifterna i Kia Index nu alltså bättre överens med verkligheten.

Surt för Aftonbladet, för hädanefter blir det svårt att kalla sig Sveriges största sajt. Sen kan man visserligen fråga sig hur många av MSNs besökare som bara struntat i att ändra startsida i Internet Explorer.

Topp 10 i antal unika besökare från Kia Index, vecka 2

1. MSN 5 793 162
2. Aftonbladet 4 051 272
3. Blocket 2 671 920
4. Eniro 2 090 878
5. Expressen 1 877 307
6. Hitta 1 784 854
7. Tidningsnätet (nätverk av lokaltidningar) 1 349 060
8. SvD Nya Medier (SvD, Jobb24, E24, Tasteline) 1 238 544
9. SVT 1 098 849
10. Lunarstorm 1 008 286

Hela listan finns hos Kia index