Daniel Bergström och Kristian Johansson har gett sig själva en utmaning. På 90 dagar ska de starta en ny webbtjänst, som de själva beskriver som en kombination av Gula sidorna, Wikipedia och Pricerunner. Och de ska göra det i offentlighetens ljus – hela tiden med hjälp av användarna.

På deras blogg kommer vi att få följa med på resan under de 86 dagar som återstår innan webbtjänsten ska öppna för allmänheten. Om tilltaget skriver de att de ”hoppas även att resan ska inspirera fler personer som går i starta-eget tankar och få de att gå hela vägen med sina affärsidér”.

Själva webbtjänsten, Jelpo, går ut på att användarna ska tipsa varandra om vilka företag som är bra och vilka som är dåliga. Ju fler som deltar, desto lättare blir att välja rätt företag och slippa skojare. I grunden kommer det finnas en företagskatalog som de köper in från någon leverantör. Kring denna kommer ett socialt nätverk att byggas upp.

Visst kan tjänsten bli bra, men det mest intressanta hittills är deras arbetssätt. De satsar på öppenhet, ett nära samarbete med de tänkta användarna och att låta alla delta i deras äventyr. Det kräver en stor portion mod, vilket de flesta etablerade företag inte har.

Det passar bra för deras affärsmodell. Det krävs transparens och ömsesidigt förtroende för att de ska kunna skapa en webbtjänst tillsammans med användarna. Så tänker framtidens nätentreprenörer.

Jelpo.com