20. Anders Östlund, Ticket 2
Evenemangsbiljetter i andra hand har länge uppfattats som en oseriös marknad. Det vill Biljettbörsen ändra på med tjänsten Ticket2.com. När biljetter köps och säljs står Biljettbörsen som mellanhand och garanterar att affären går rätt till. Lansering i Finland, Norge och Danmark är på gång.

19. Vishal Nanda, Svenska Jobbjakt
Jobbjakt.se blev omskrivet för budgivning om lägsta lön. Nu har Vishal Nanda flera nya projekt på gång som bygger på företagets teknik för rekrytering. Ett antal nischade jobbsajter för olika branscher står på att göra-listan för 2007 och mobila rekryteringstjänster är en annan potentiell hit. Entreprenörsandan och det höga tempot är det inte heller något fel på.

18. Donnie Lygonis, Playdo
Community för spel på nätet och i mobiler. Playdo AB drog igång på allvar i augusti 2006 och har redan hundratusentals medlemmar över hela världen. Under första kvartalet 2007 släpper företaget en ny community och till sommaren räknar det med en miljon medlemmar. Playdo har mycket intressant teknik, inte minst för innehåll till mobiler.

17. Dani Duroj, Diino
Två gigabyte gratis lagringsutrymme på nätet. Diino är företaget som ger bort det alla behöver. Dani Duroj har utvecklat ett tekniskt avancerat men ändå lättanvänt program med hög säkerhet. Så länge snacket om Googles Gdrive inte besannas kan Diino gå bra. Kanske är det till och med en uppköpskandidat? Under tiden kan Diino tjäna pengar på annonsering i sin gratistjänst och kunder som valt betaltjänsten.

16. Hördur Bender, Folkia
Låna ett par tusen på 15 minuter. Det är Folkias affärsidé, och höga avgifter verkar inte skrämma bort kunderna. Det är en enkel och lönsam affärsidé. Marginalerna är höga, potentialen är stor och affärsmodellen har Folkia redan bevisat.

15. Leif Jäger­brand och Fredrik Strauss, Admeta
Admeta har funnits i flera år, men nu har man något riktigt stort på gång. Systemet som Leif Jägerbrand och Fredrik Strauss har utvecklat kan automatiskt avgöra vilka annonser som fungerar bäst, eller om det till och med är särskilda kombinationer av annonser – vid speciella tidpunkter på dagen – som ger bäst resultat. I takt med att priset på banners stiger blir produkter som Admetas oumbärliga för annonsköparna.

Robert Henrysson, Jadestone
14 Robert Henrysson vill helst se sitt Jadestone som ett spelutvecklingsföretag snarare än ett gamblingföretag, men vi är mest imponerade av sajten Gamarena. Där kan användarna spela vanliga (roliga) datorspel och vinna pengar beroende på hur duktiga de är. Eftersom spelen till skillnad från pokersajterna saknar slumpmoment är sajten laglig både här i Sverige och i USA och konceptet har potential att bli hur populärt som helst.

13. Jens Agerberg, Trendio
Jens Agerberg och Trendio är kanske det mest nyskapande företaget på listan. Trendio är kort sagt en börs där du kan handla nyckelord. Marknadsvärdet bestäms av hur pass omskrivet ordet (eller namnet) är i medierna. Köpte du ”Apple” dagen innan lanseringen av Iphone hade du med andra ord gjort ett klipp. Tyvärr handlar det dock inte om riktiga pengar. När priset på ett ord styrs av hajp och inte traditionell tillgång och efterfrågan är risken annars överhängande att den centrala banken skulle göra förlust hela tiden. Istället ska Trendio tjäna pengar på annonsering. Den exakta affärsmodellen är inte klar, men att sälja nyckelord har visat sig framgångsrikt förr.

Läs hela listan.

Fakta

Uppdaterad: Läs hela listan.

Internetworld har dammsugit marknaden efter nya entreprenörer genom att prata med högskolekuvöser, företagsinkubatorer och riskkapitalister i hela landet. Våra läsare har också bidragit med mängder av tips via vår webbplats. Av alla de spännande personer vars potential vi har researchat har vi valt ut de 25 vi tror på mest under det kommande året.

Vi bedömde:
- drivkraft och visioner
- affärsidéer
- hur stor potential affärsidén har för framgång under 2007