Nu kan leverantörer och upphandlare mötas på nätet. På en nylanserad sajt sker upphandlingar inom nio branschområden.
På Prontobid.se kan företagen kämpa om upphandlingar med full transparens. De anslutna leverantörerna kan lägga anbud på aktuella upphandlingar och ser samtidigt hur de står sig jämfört med konkurrenterna. Enligt Prontobid minskar det leverantörernas säljkostnader och gör upphandlingsprocessen mer tidseffektiv.
Trycksaker, telefonitjänster, försäkringar och konferenser är några av de branscher som Prontobid riktar sig till vid starten.
Den som sysslat med upphandlingar vet att det ofta är tidsödande och ibland omständligt. På pappret verkar Prontobid vara ett steg i rätt riktning. Tjänsten är också intressant eftersom den låter aktörerna bevaka varandra.
Förhoppningsvis blir sajten inte bara ett verktyg i jakten på lägsta pris. En viktig finess är möjligheten för leverantörer att komplettera sina bud löpande. Det borde göra att kvalitén på upphandlingen förbättras för alla inblandande.
Bakom Prontobid.se står OMMH Scandinavia som tagit fram sajten tillsammans med webbyrån Aramada. Företaget står även bakom mydomanager.com som Internetworld rapporterat om tidigare. Prontobid har testats mot utvalda företag och inom de närmsta veckorna räknar man med att rulla ut alla nio branschområden i skarpt läge.