– Min längsta period på jobbet var 48 timmar i sträck utan sömn, säger han.

När det blir långpass handlar det främst om att Rasmus Andersson och kollegorna sätter ihop ett så kallat ”hackathon”, där de bygger något under ett eller ett par dygn. Dels för att få inspiration, dels för att det är kul. Det kan vara vad som helst – allt från en öltapp eller en robot till en produkt för Facebook. Vill man ha ett hack samlar man ihop lite folk och kör.

Sedan Rasmus Anderssons började på företaget har det växt mycket. I dag har Facebook över 3 000 ­anställda globalt och i Rasmus Anderssons team har man gått från 25 till 45 personer sedan han kom hit. Han har varit med om en expansionsresa tidigare, dock annorlunda än den på Facebook som redan när han kom dit hade 2 000 anställda. På Spotify ökade de från 7 till över 300 anställda ­under Rasmus Anderssons tid som designer på ­företaget.

– Varje dag utvärderade vi vad vi höll på att bygga och här jobbar vi lite på samma sätt. Vi är större och har funnits längre, så det är mer stabilt på det sättet, men vi utvärderar hur vi jobbar varje dag.

Rasmus Andersson ingår i produktteamet med designers och ingenjörer som utvecklar Facebooks olika plattformar och produkter. Beskrivningen av vad en produktdesigner gör spänner över allt från att komma med idéer till att utforma produkter och lösningar utifrån idéerna ner till den faktiska, visuella designen.

När Rasmus Andersson kom hit hittade han en grej han kände stark koppling till och som han ville jobba med. Specifikt vad det är får han som sagt inte säga. Men han blir tyst i några ­sekunder och vill lämna det utan spekulationer när frågan om Facebooks Ipad-applikation, som släpptes i oktober 2011, kommer upp.

– Det har funnits ett stort begär efter en Ipad-app och det är kul att vi har fått ut den nu, säger han i stället.

Däremot vill han gärna dela med sig av det idédrivna arbetsklimatet på Facebook.

– Det här företaget handlar bara om idéer och det är de som driver. Vi uppmuntrar alla i organisationen att komma med idéer. Vi försöker ha en kultur som får dig att känna dig trygg att även komma med dåliga idéer.

Har man en idé går det bra att börja bygga på den och få med sig några kollegor. Även om Rasmus Andersson och Facebooks andra designers är just designers kan de programmera och har därför verktygen att bygga saker själva. Om de märker att det är något som bör vara en del av den dagliga verksamheten går de till sin ”manager” och ser till att få tid att utveckla idén.

– Oftast får du det i och med att företaget bygger på den idén, säger Rasmus Andersson.

Han säger också att det han kallar manager inte är en chef som sitter ovanför honom i hierarkin, utan snarare bredvid honom.

– Man har en personlig manager som man kan prata med om problem, om man behöver tid till ett projekt eller vill byta projekt. Om man har problem med en annan person kan man gå genom dennes manager om man inte vill prata med den personen direkt.

– Sedan har vi självklart en organisationsstruktur med folk som har ansvarsområden som sprider sig nedifrån och upp.

Sida 2 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

...Facebook

Grundades: 2004 av Mark Zuckerberg i hans studentrum.
Vision: Att göra världen mer öppen och sammankopplad.
Anställda: Över 3 000.
Användare: 845 miljoner aktiva användare varje månad (december 2011). 425 miljoner aktiva användare varje månad i mobilen.

...Rasmus Andersson

Är: Produktdesigner på Facebook.
Bor: I San Francisco sedan april 2011.
Bakgrund: Började sin karriär som grafisk designer på Lear Corporation. Har efter det drivit en designbyrå, varit ad på Spray och huvuddesigner på Spotify fram till september 2010. Efter det jobbade han i sitt eget företag och förberedde sig inför San Francisco-flytten fram tills han blev anställd på Facebook.
Kommer från: Trollhättan.
Ålder: 29 år.

...Hackathons

De anställda har så kallade ”hack­athons” varje sjätte till åttonde vecka, där de samlas för att utveckla saker tillsammans.

Vid är ett hackathon är vanligtvis 200-300 ingenjörer med, ofta fler, för att jobba med egna projekt eller ett projekt tillsammans med andra. De kodar från åtta på kvällen till sex nästa morgon, för att då ha en prototyp klar.

Tio på kvällen serveras middag och sex på morgonen frukost, då pratar man om vad man har kommit på.
En vecka senare presenteras projekten under två minuter långa dragningar. Om de anställda vill att projektet ska bli en del av Facebook skriker de: ”Ship it!”.