”Det var när jag lämnade Stockholm och flyttade hem till Malmö som jag började fundera på att starta ett eget företag. I USA fanns redan flera sajter som byggde på samverkande konsumtion, collaborative consumption, men trenden hade ännu inte kommit till Sverige.

Idén att starta Hinnerdu fick jag efter att ha köpt en frys på Blocket och varit tvungen att betala tre gånger så mycket extra för att frakta hem fyndet.

Friheten med ett eget företag lockade, liksom möjligheten att kunna påverka. Då jobbade jag som it-konsult på en ganska trög arbetsmarknad, så det föll sig dessutom väl i tiden. Jag tog kontakt med en webbdesigner som i sin tur samarbetade med en programmerare.

Som vanligt tror man att allt är så mycket enklare än det i själva verket är. Jag hade tidigare bara jobbat på stora företag med rejäla resurser, kravspecar och testdokument och blev lite överraskad över att projektet drog ut på tiden.

När vi väl presenterade sidan blev folk snabbt nyfikna. I Sverige är vi vana vid att rusa till en affär och köpa nytt, även om vi kanske bara behöver använda saken ett fåtal gånger. Det leder till att vi samlar på oss en mängd saker som ofta bara blir ­liggande. Först på senare år har trenden att konsumera mindre slagit rot.

Hinnerdu är som Blocket, fast för tjänster. Tänk att du ska ha en fest i helgen och behöver en extra grill. I stället för att köpa en extra grill kan du skriva en annons om vad du behöver låna och vad du erbjuder i ersättning. Eller du kanske behöver hjälp med hundpromenader. De flesta som svarar är universitetsstuderande och pensionärer, men även arbetslösa passar på att ta chansen att få referenser.

Jag behövde inte jobba särskilt hårt med att få medias uppmärksamhet eftersom idén var ny, men det är tufft att vara först med något. Visserligen har vi inte stött på någon riktigt stor motgång, men det är klart att man ibland oroar sig och tänker på fram­tiden.

Att få fart tar tid, och det var först i våras som antalet medlemmar ökade snabbt. Marknadsföring är fortfarande inte någon tung post i företaget, men vi jobbar en del med sökmotoroptimering. Det ­gäller att hitta just de rätta sökorden.

Hinnerdu finns både i Sverige och i Danmark och de flesta av våra medlemmar finns i storstäderna. Än så länge är omsättningen ganska liten. För varje förmedlad tjänst tar vi 16 procent av ersättningen när medlemmen betalar via kort eller Paypal. Kunden sätter priset, i genomsnitt 400 kronor.

Fördelen med att betala online är att betaltjänsten är smidig, man slipper rota i plånboken efter kontanter plus att det kan kännas bra att få ett kvitto. Fokus ligger dock på att utveckla sidan snarare än på att tjäna pengar, så väljer medlemmen att betala kontant när tjänsten är utförd tjänar vi inget på förmedlingen. Det är okej. Vi vill hellre satsa på att erbjuda en så bra tjänst att kunderna kommer ­tillbaka.

För att kunna utveckla sidan ytterligare har jag tagit in riskkapital. Även om man kan bygga en enklare webbplats för runt 50 000 kronor bör man räkna med att på sikt investera ytterligare några hundra tusen i utvecklingskostnader. Därefter krävs en kontinuerlig uppföljning av webbsidan.

Jag jobbar heltid med Hinnerdu i Sverige och i Danmark har jag en kollega som jobbar heltid med denlilletjeneste.dk. Och så har vi givetvis ett teknikteam. En vanlig arbetsdag går jag igenom statistik från Google analytics, jobbar med sociala medier och kundtjänst, sökmotoroptimerar och funderar på hur vi ska förbättra tjänsten ytterligare.

Vi har en bra produkt, men vi vill inte rusa iväg med den. Alla ändringar ska vara förbättringar. Därför har vi inte satt upp mål i stil med att vi ska tjäna si eller så mycket under en viss period. Vi koncentrerar oss i stället på att arbeta datadrivet och sätter upp konkreta delmål, till exempel att tredubbla antalet medlemmar, och mäter, ändrar och mäter igen tills målet är uppnått.

Det kan låta som en klyscha, men att bygga ett bra team är helt avgörande för verksamheten. Man ska samarbeta och varje person ska ha något unikt att bidra med. Det är lite grann som att hitta sin maka eller make. Man ska fungera tillsammans.”

Så började det
1997 Läste systemvetar­programmet på Lunds Universitet och på ­University of Toronto.

2003 Fick sitt första riktiga jobb på H&M IT och flyttade upp till Stockholm. Fick där många idéer och tankar kring företagets webbplats, vilket gav en bra bas att stå på.

2007 Kände att hon vill testa något nytt (även om hon trivdes jättebra på H&M) och började på HiQ som it-konsult. Var bland annat på Kronofogden, där hon testade deras internsystem. Testandet i sig var inte det roligaste hon har gjort, men ­teamet var superbra.

2008 Hade hemlängtan och flyttade hem till Malmö, ville ha havet närmare. Nästa jobb var som konsult på Ericsson, men hon upptäckte relativt snabbt att ­telekom inte var hennes grej, så hon slutade.

2009 Ville bli egen företagare och började spåna på egna idéer. Tänkte att ”går det så går det”, och att hon skulle ge det ett år. Med ett starta eget-bidrag fick hon möjlighet att ge hinnerdu.se en chans.

2010 Den första enkla versionen av hinnerdu.se blev klar. Medlemmarna kunde i princip bara lägga upp egna annonser och svara på andras. Det fanns varken sökfunktion eller betygsystem och sidan var inte världens snabbaste. Minns fortfarande de första uppdragen. Ett var att leverera bullar. Det andra att köpa en blomma från en man och överlämna den till hans fru.

2011 Blev fler i gänget när grundarna till mobilteknikföretaget TAT gick in i företaget. Öppnade en sida i Danmark och presenterade den svenska nya looken.

2012 Byggde ut ratingsystemet. En app kommer under hösten.

Fakta

Gör: Driver sajten hinnerdu.se.
Ålder: 35 år.
Bor: I Malmö sedan 2008.
Familj: Sambo som jobbar som kock.
Fått hjälp med själv via Hinnerdu: ”Lämna kläder till Stadsmissionen, starta bilen och montera garderober. Söker just nu efter hjälp med att lägga över alla musik-cd till min Macbook”.

”Var inte rädd för att fråga folk om råd och hjälp. Ofta blir de bara smickrade. Jag har flera gånger bokat in en fika eller en lunch med personer i olika branscher som jag skulle vilja rådfråga, till exempel om hur man bäst gör reklam. Ingen har tackat nej. De allra flesta tycker bara att det är roligt om de kan hjälpa till på ett eller annat sätt. Så mitt tips är att fråga, fråga, fråga och be om hjälp, stöd och råd.”