Facebook erbjuder en hel rad siffror och stati­stik. För att dra nytta av dem kan det vara en idé att välja ut några mätpunkter, sätta upp mål för dem och jämföra dem över tid. Men innan dess är det bra att få koll på vilka mätpunkter som finns och hur man kan använda dem.

För att komma åt statistiken väljer du ”Visa” på knappen uppe till höger. Då får du fram admini­stratörspanelen ovanför din Facebooksida. Där finns en ruta med rubriken ”Statistik” (Insights) och där klickar du på ”Visa alla” (See all).

Totalt antal gilla-markering
(Total likes)
Visar hur många som gillar sidan och är förmodligen också den siffra ni redan har koll på och har jämfört över tid.

Vänner till fans
(Friends of fans)
Visar hur många (unika) vänner era fans har och hur många ni potentiellt har möjlighet att nå genom dem när de interagerar med ert innehåll.

Personer som pratar om detta
(People talking about this)
Ett mått som visar hur många som har interagerat med er Facebooksida på olika sätt, under en viss tidsperiod. Personerna kan ha gillat en post eller en kommentar på sidan, kommenterat, postat ett inlägg i tidslinjen, svarat på en fråga, taggat sidan i ett foto, checkat in eller något ­annat.

Räckvidd/vecka
(Reach)
Hur många som har sett ett visst inlägg. I det ingår hur många som ser det så kallade organiska innehållet, det vill säga de inlägg ni skapar själva, och det sponsrade (köpta) innehållet.

Användare som interagerat
(Engaged users)
Antal unika användare som har klickat på länkar, ­andra personer som har kommenterat i ett inlägg, plats eller tid, samt hur många som har interagerat med inlägget på något sätt, som gillat, kommenterat eller delat inlägget vidare.

Viralt
(Virality)
Ett procentuellt mått på hur många som har skapat något utifrån ett inlägg, som att gilla, kommentera, dela vidare, svara på en fråga eller ett event.

Måtten ”gillar”, ”räckvidd” och ”personer som pratar om detta” går att klicka på och se nedbrutet i demografi – om det är kvinnor eller män, vilken ålder de har, var de bor samt vilket språk de använder. Det kan visa er vilka som är er publik på Facebook.

Där kan ni också se hur ni når fansen – genom organiskt (översatt till dynamiskt på svenska i Facebooks statistik) eller köpt innehåll, hur användarna pratar om er sida nedbrutet på hur de interagerar med den samt var fansen kommer ifrån: webben, mobilen, från en gilla-box på den egna sajten eller från någon annans tidslinje.

Fakta

… David Nilsson, internet marketing specialist på Fritidsresor, vilka mått kopplade till er Facebook­sida brukar ni använda och varför?

– Vi vill gärna ha aktiva gillare som kommenterar, frågar och besvarar andra kunders frågor. Därför tittar vi på “Engaged users” varje månad och jämför det med kon­kurrenters värden.* Naturligtvis vill vi att våra gillare ska få så snabba och bra svar på sina frågor som möjligt. Därför tittar vi på hur stor andel av frågorna som blir besvarade och hur snabbt de blir besvarade.

– Vi följer även upp vilka av våra inlägg som är mest virala och vilka aktiviteter (gilla, kommentera och dela) som har gjorts för respektive inlägg.

– För att se till att vi inte postar för mycket, för lite eller ointressant innehåll kikar vi på något som vi kallar ”unlike rate”. Det är helt enkelt ett procentvärde på hur stor andel av våra gillare som har valt att sluta gilla oss och vår Facebooksida.

* Fritidsresor har förutom att titta på Facebooks egen statistik även köpt in ett verktyg för att kunna jämföra med konkurrenternas siffror.