Den kreativa teknikbyrån 24HR ville skapa ­något personligt som inte finns på drivmedelsmarknaden och valde därför att göra ett förslag till ny webbplats för bensinföretaget Preem, när de fick uppdraget av Internetworld.

– Bensinföretag sysslar med drivmedel som är en central del av samhället. Alla reser vid något tillfälle och alla är beroende av fungerande transporter i sin vardag, säger Thomas Lindvall, affärsutvecklingschef på 24HR och en del i det kreativa team som har arbetat med projektet.

Preem är en mindre aktör och har färre bemannade bensinstationer än sina konkurrenter. Teamet på byrån behövde därför ta reda på hur de kunde ­nischa ­Preem så att företaget sticker ut i mängden.
något som inte är så tydligt i den nuvarande designen är att Preem försöker inta en miljöposition.

– Vi insåg när vi började jobba med projektet att Preem faktiskt arbetar jättemycket med miljöperspektivet, säger Johan Öbrink, teknisk visionär på 24HR.

I den nya designen har sajten delats upp i separata menyer för privat- och företagsanvändare, eftersom 24HR anser att den befintliga sajten är otydlig och försöker tala med hela målgruppen samtidigt.Fliken ”miljö” har försvunnit helt.

– Med tanke på hur mycket Preem gör kring miljön måste det integreras i varje sida på sajten. I stället för en ingång i menyn ska de lyfta fram sina miljövänliga produkter och sitt ekologiska tankesätt när de skriver om mat och kaffe, säger Johan Öbrink.

Enligt Thomas Lindvall finns det en öppning på marknaden för Preem att vara en vän på vägen som ger tips på hur kunden kan göra sin resa trevligare, med rekommenderade rastplatser och restauranger.

– Grundtanken är att låta medlemmar och icke-medlemmar bidra med sina bästa tips genom ­Facebookinloggning. Vi tror att det finns många där ute som vill dela med sig av sina smultron­ställen, säger Thomas Lindvall.

Den nya designen innefattar en reseplanerare, som både ska finnas som app och på webbsidan.

– Vi vänder underdogperspektivet till en fördel och tar till det närproducerade sättet att tala: små stationer, nära, personligt, där resan är målet. Därmed distanserar sig Preem från de stora aktörerna, säger Johan Öbrink.

Preems reseplanerare ska ge förslag på tre alternativa vägar utifrån variabler som sevärdheter, rekommenderad resa eller för all del snabbaste vägen.

– Det ska vara samma känsla i appen som på sajten, med samma karta, lite småtips, flikar till kundens eget konto, favoriter och information om ­Preem. Man ska även få pushmeddelanden med erbjudanden som gratis glass, när man närmar sig en mack, säger Guillaume Payen, som är UX-Lead i projektet och art director på 24HR.

I högra menyn finns den del som symboliserar den nära vännen på resan, med illustrationer och tips för den som ska ut och köra. I den vänstra kan konsumenten räkna ut vilken miljöpåverkan en bil har och hur man kan minimera den.

Vad var svårast med omgörningen?
– Vi hade en workshop med alla 32 anställda på 24HR där vi samlade in en mängd idéer. Utmaningen var att hitta ett sammanhang där många av dessa idéer kunde placeras in och samtidigt skapa ett värde för alla aktörer, säger Thomas Lindvall.

Vad är ni mest nöjda med?
– Att den nya kartan kopplar ihop människor som gillar att ta bilder och berätta om sina smultronställen, med bensinmackar som inte har någon annan plattform att kommunicera och locka kunder genom, säger Thomas Lindvall.


Huvudmenyn har delats upp i företag och ­privat.


Eco-footprint visar kostnaden för resan med en standardbil. Den visar samtidigt vad det skulle ha kostat om ­bilen kördes på ”evolution diesel”. Det finns möjlighet att slå in sitt eget re­gis­tre­rings­nummer och se vad resan kostar.


Marknadsytan för Preem HQ och respektive lokala bensinstation. Huvudkontoret kan pre­miera kortan­vändare för att ­därigenom locka fler att ansluta sig.


I högermenyn finns tips kring miljö och resande för intresserade.


Facebook connect. Användarens bilder placeras ut som POI:ar (points of interest) på respektive position tillsammans med andra punkter för bland annat Preems bensinmackar.
Möjlighet för resenärer att sätta stjärnor på POI:ar.

Växla mellan olika bilvägar och se kostnader, erbjudanden och sevärdheter på respektive väg.

Kartan lyfter också fram Facebookanvändare som har bidragit med mest på den aktuella turen.

Mindre attraktiva rutter kan lyfta fram eget innehåll i form av restauranger, rastplatser, bensinstationer och så vidare.

PREEM.SE:
”De har gjort ett kanonbra jobb”
Helene Samuelsson, kommunikationschef på Preem, tycker att 24HR har lyckats fånga ”Preemandan” på ett bra sätt i sitt ­förslag.

– Reseappen med smultronställen är en mycket spännande idé som vi absolut skulle kunna tänka oss att arbeta vidare med.
Även tankarna kring Preems miljöengagemang tilltalar Helen Samuelsson.

– De har också lyckats mycket bra med att integrera vårt miljöengagemang på sajten, även om vi kanske i dag inte är riktigt mogna att helt och hållet plocka bort miljöfliken. På det stora hela tycker jag att de har gjort ett kanonbra jobb, säger hon.

Fakta

Affärsidé: 24HR skapar långsiktiga värden genom kreativa digitala tekniklösningar.
Grundat: 1996.
Anställda: 32.
Referenskunder: Toyota, Alfa-Laval, Absolut Vodka, Scan.
Webb/Facebookwww.24hr.se / http://www.facebook.com/24HRcom

1. Först och främst måste du ta reda på vem du pratar med och vad du vill berätta för dem. Det här måste du etablera innan du gör något ­annat.

2. Hitta något unikt och digitalisera det. Vad kan du ­hjälpa till med och ur ett ­tekniskt perspektiv göra ­livet lättare för besökaren?

3. Kom ihåg att webben är en kommunikationskanal, inte en marknadsföringskanal. Du måste prata med folk.