Vill du ta reda på vad som sägs om företaget i ­sociala medier och vad som skrivs om kunder och konkurrenter där? Då kan det vara ett alternativ att använda ett verktyg för att bevaka och analysera innehållet.

Innan du väljer verktyg, fundera över:

Vilket språk vill du bevaka innehållet på? Bara svenska eller fler språk?

Vilka kanaler vill du ska bevakas?
Det kan vara bloggar, mikrobloggar, videosajter, bilder och ­olika sociala nätverk. Här gäller det också att kolla hur många bloggar som faktiskt ingår i verktygets index.

Vill du bevaka innehåll
utifrån en tidsaspekt och/eller få en rapport i efterhand?

Vill du satsa på förutbestämda nyckelord
eller kunna söka fritt på nyckelord?

Hur många användare
vill du ska kunna använda verktyget?

Vilket pris
är du beredd att betala?

Vilket slags avtal vill du teckna?
Tänk på längd och uppsägningstid.

Förutom de funktioner som finns med i ­frågorna ovan kan verktygen (olika funktioner för olika verktyg) också:

Mäta positiva och negativa inlägg i sociala medier.

Mäta vilka företaget når:
kvinnor, män och åldersgrupper, beroende på hur mycket av den informationen som finns i nätverket.

Erbjuda möjligheten att titta på olika mått,
som konvertering i sociala medier.

Visualisera aktiviteten
under en viss tidsperiod, för att exempelvis följa upp en viss kampanj.

Mäta vad som diskuteras
kring ditt varumärke.



Hallå där... Anton Johansson
, marknadsansvarig för Twingly, hur fungerar de här verktygen?

– De är väldigt inriktade på att man ska få en rapport att ge sin chef för att visa hur bra det går i sociala medier. Det handlar mer om grafer och kvantitativa data och inte så mycket om kvalitativa data. Till skillnad från vanlig mediebevakning, där man får reda på vilken specifik publikation som tar upp något.

– Tjänsterna fungerar mycket så att ”det var tio källor som gjorde det här och de har den här auktoriteten”.

Därför blir det svårt att använda verktygen för att bevaka vad som händer, menar Anton Johansson. Han tycker till exempel att det saknas påminnelser för vad man inte får missa att agera på.

– Verktygen sammanställer listor av källor, men de är inte anpassade för att bevaka och agera, utan mer för att mäta, ­säger Anton Johansson.

– Jag upplever att ingen är riktigt nöjd och i djungeln därute finns det inget riktigt bra val. De är ändå så pass bra att det finns en viss lägsta nivå, men det är fortfarande långt kvar innan det finns någon lösning som folk är nöjda med, säger han.

Är man en publik aktör och har behov av att ha koll tror han ändå det är bra att använda ett verktyg. Det kan också ge bieffekten att det faktiskt är viktigt att jobba aktivt med sociala medier, tycker Anton Johansson.

Fakta

Notified
Socialagent
Lissly
Aitellu
Silverbakk
Conny Communications

Det finns en rad olika verktyg för bevakning i sociala medier. Företaget Twingly, som har många av dem som kunder och levererar bloggdata åt dem, har listat ett antal på samlingsplatsen Mediebevakare.se.

Vill du inte betala för ett verktyg går det också att sköta bevakningen själv. Du kan till exempel sätta upp meddelanden med Google Alerts eller använda sökmotorn ­Socialmention.com och olika Twittersök- och bloggsökmotorer som Twingly.