I oktober förra året gick två amerikanska marknadschefer, en från reklambyrån Team Detroit och en från Social @Ogilvy, ut och kritiserade Facebook för att företag med många fans på Facebook bara kunde nå en bråkdel av dem efter införandet av den nya algoritmen.
”Förändringen resulterade i att många sidor förlorade 40 till 50 procent av sin organiska räckvidd”, skrev Jeff Doak från Team Detroit, som bland annat jobbar med Ford, i ett blogginlägg.
En undersökning från analysföretaget Socialbakers styrker att den organiska räckvidden, alltså hur många av fansen som ser företagets vanliga inlägg i sitt flöde på Facebook, har sjunkit med i snitt 40 procent från augusti fram till i november 2012. Det ska dock ses som ett snitt och varierar från sida till sida.
Facebook svarade i korta drag att de fortsätter att optimera nyhetsflödet för att visa de inlägg för användare som de är mest benägna att interagera med. Bolaget uppdaterar sin algoritm kontinuerligt och allt fler användare i nätverket resulterar i större konkurrens om uppmärksamheten.
”Facebook har gjort sidor som spammar med innehåll mindre synliga i flödet, men det var för att göra nyhetsflödet bättre, inte för att tjäna mer pengar”, skriver reportern Josh Constine på teknikbloggen Techcrunch. Det i ett inlägg med rubriken ”Döda rykten med fakta: Nej, Facebook minskade inte sidors räckvidd för att sälja mer marknadsförda inlägg”.
För det har även varit en hel del skriverier om att förändringen skulle vara kopplad till att Facebook vill att du ska köpa fler så kallade marknadsförda inlägg för att nå fler fans.
Josh Constine på Techcrunch skriver att det inte handlar om det, utan just om algoritmen i systemet som kallas edgerank och bestämmer hur många som Facebookinläggen når.
En av åsikterna som uttalats är att räckvidden ska ha sjunkit till i snitt 15 till 20 procent för organisk spridning. Men när Internetworld pratade med Sam Rihani, head of marketing solutions på Facebooks Stockholmskontor, i augusti 2012 innan förändringen gick igenom, sa han att företagen når i snitt 16 procent av fansen med sitt organiska innehåll. Det vill säga ungefär samma andel som det snackas om att räckvidden ligger på efter förändringen.
Andelen för hur många som ser ett inlägg ökar ju fler som interagerar med innehållet. Vill man nå fler går det att köpa tjänster från Facebook som sponsrade händelser, som innebär att man annonserar med innehåll där användarna interagerar med företaget. Eller marknadsförda inlägg, där man betalar för att fler ska se en uppdatering man gjort. Facebook är trots allt en kommersiell aktör och det är det här bolaget tjänar pengar på.
Svaret på hur många du når organiskt med ditt innehåll på Facebook är alltså inte entydigt. I vissa fall verkar sidor ha förlorat räckvidd och det verkar särskilt gälla sidor som har många fans. Det är dock edgerank som bestämmer räckvidden och är innehållet på er Facebooksida intressant för fansen som ser det, finns det en större chans för interaktion och högre andel organisk spridning.
20 procent av innehållet på Facebook är i form av betalt innehåll som sponsrade händelser
och 80 procent är organiskt.