– I alla tider har vi gjort listor över människor i olika kategorier för att vill ordna vår omvärld. Det intressanta är hur vi kan mäta influenser utan att det blir subjektivt, säger Niclas Strandh eller Deeped som han kallas. Han är en kännare av sociala medier och driver Deepedition Digital PR.

På frågan om det kan det vara så enkelt som att siffrans placering intill profilbilden kan ge elitistiska vibbar, menar Niclas Strandh att det kan vara en av anledningarna till att vissa får en negativ uppfattning om Klout.

Ett högt nummer betyder att personen på profilbilden har ett innehåll i sociala medier som många andra tycker är värt att sprida. Ett lågt nummer å andra sidan… Ni hajar grejen.

– Vi är olika duktiga på att engagera! Klout mäter hur bra du är på att skapa innehåll som influerar andra människor. Siffran som Klout räknar ut har ingenting med människors värde att göra. Det säger inget om dig som person, säger han.

Många människor producerar mycket material i sociala medier, men tjänster värderar inte innehållet i sig utan snarare hur intressant det är genom hur villiga andra är att sprida det vidare.

– Klout är ett bra verktyg som en del i en rekryteringsprocess eller för att ta reda på hur stor influens ens material har jämte konkurrenters, eller för att se hur bra innehåll har gått i olika kampanjer. Som Klout ser ut i dag så är det allra mest användbart för PR-branschen.

Att materialet i sig inte har något värde i uträkningen är en svaghet hos Klout, menar Niclas Strandh. Det är också spretigt att tjänsten har adderat så kallade ”real life values” i ekvationen, så som att man kan höja sitt Klout-score om man benämner sig som CEO eller liknande i sin Linkedin-profil. Där Klout är ute och cyklar, tycker Niclas Strandh.

– Den stora faran är om Klout väljer att räkna in parametrar som användaren faktiskt kan påverka. Särskilt då det finns mycket att vinna på ett högt score, som gåvor från företag och särskild behandling. Då förlorar tjänsten sin ärlighet, menar Niclas Strandh.

Vad får man för ett högt Klout-score?

– Många företag väljer att låta kunder med högt Klout-score få något extra, till exempel väljer en del hotell att uppgradera besökare med ett högt score i hopp om att göra deras upplevelse av hotellet så trevligt som möjligt och förhoppningsvis sprider det.

Måste man ha Klout?

– Man kan strunta i Klout. Det finns fler sätt att mäta hur vi influerar varandra, och i sociala medier handlar det om så många andra perspektiv.

Fakta

Klout är ett verktyg som mäter hur människor influerar andra på internet. Utefter 400 parametrar mäter det en användares inflytande. Det sammanställda värdet av en mätperiod på nittio dagar kallas Klout-score.