Vad vill ni säga med annonsen?

– Det är en del vår årliga vårkampanj: För varenda unge. Den ska uppmärksamma barns situation i världen och i år är temat ”mer än bara likes”. Vi vill uppmärksamma fenomenet ”slacktivism ” - att man bara uppmärksammar något i sociala medier och tycker att man har gjort sitt. Men likes kan aldrig ersätta pengar.

Unicef har också gjort en undersökning ihop med Yougov, som visar att många svenskar tycker att det är lika mycket värt att gilla en sida som att skänka pengar. Vad är din kommentar till det?

– Det här är kanske ett nutidsfenomen: att man tycker att man dragit sitt strå till stacken genom att bara gilla på Facebook, men det kommer inte rädda barns liv.

– Sociala medier är en jättebra kanal för att sprida opinion och information, men vi är beroende av pengar.

Men Unicef har ju en Facebooksida, vad är syftet med den?

– Vi vill dela åsikter, kommentera, och Facebook är en del i hur vårt samhälle ser ut i dag. Det fungerar bra för att skapa snabb spridning och bilda opinion, men i grunden handlar engagemang om att man engagerar sig i en förening eller i en politisk organisation. Slacktivismen får inte ersätta det äkta engagemanget som vi har i civilsamhället.

Vad ska man göra istället för att gilla er på Facebook?

– Vi vill inte att man inte ska gilla oss på Facebook. Vi är jätteglada för de nästan 180 000 likes vi har på Facebook. Det är ett bra första steg i att stödja oss. Men det får inte stanna där. Ett like finansierar inte vaccin mot polio. Vi uppmanar folk att ge pengar, exempelvis genom att köpa vaccin eller genom att köpa vår Unicefnål. Man kan bli månadsgivare eller världsförälder, det finns många sätt.

– Det finns också frivilliggrupper där man bidrar med sin tid, den insatsen är väldigt viktig för oss som frivilligorganisation.