Hallå där Vigor Sörman, som tillsammans med Tobias ”Tejbz” Öjerfalk driver Youtubekanalen Splay, en kanal som samlar de största svenska Youtubestjärnorna. Ni har varit igång i tre månader nu, hur går det för er?

– Det går bra, vi växer hela tiden och vi får fler och fler tittare. Vi är uppe i 1,4 miljoner prenumeranter i nätverket och 215 miljoner videovisningar. Det är enorma siffror.

Hur många tittar på kanalen?
– Vi har 1,5 miljon tittare i veckan i nätverket, vilket är dubbelt så många som till exempel Kanal 5 har på sina playkanaler. På huvudsidan Splay har vi 70 000 prenumeranter och i snitt 50 000 till 60 000 tittare på varje ny grej vi släpper där.

Har ni några konkurrenter?
– Nej, egentligen inte. Vi är först i Norden med detta, men däremot har vi internationella konkurrenter. Framför allt har vi amerikanska kanaler som gör liknande saker som vi, men ingen som samlar de största svenska Youtubestjärnorna. Det är vår grej.

Hur får det att gå runt rent ekonomiskt?

– Vi tjänar pengar på annonser innan klippen och där har vi nu fått klart ett annonspaket där annonsören kan köpa alla annonsplatser i hela nätverket under en månad exklusivt. Det är ett effektivt sätt att nå den unga målgruppen mellan 15 och 35 år som inte tittar så mycket på tv i dag. Vi samarbetar också med olika varumärken och stora kunder som Unilever och filmbolaget 20th Century Fox.

Hur ser framtidsplanerna ut?
– Vi tittar på nya marknader och möjligheter att skapa innehåll och kanaler för nya målgrupper, som till exempel segmentet äldre kvinnor. Vi vill bli förstahandsvalet för människor mellan 15 och 45 år i Sverige.

Men behövs verkligen en sådan här samlingskanal, vill folk ändå inte titta direkt på sina Youtubefavoriter?
– Det är ett nytt fenomen så det kan vara svårt att förstå till en början, men Splay fungerar som exempelvis en startsida i ett bloggnätverk. Våra partners, alltså Youtubestjärnorna som är knutna till oss, har sina egna kanaler men på startsidan gör vi lite större programserier med högre budget där våra partners agerar programledare.

Hur fungerar samarbetena med kanalerna?
– Tittarna gillar och efterfrågar alltid nya, häftiga och roliga samarbeten mellan våra stjärnor. Vi gör en del mer exklusiva samarbeten mellan kanalerna, men det är med varumärken som de får bäst skruv. Det ska kännas exklusivt, kul och underhållande utan att bli reklamfilm – det gillar våra tittare.

Vad är på gång just nu?
– Vi kommer snart att släppa en fyra episoder lång realityserie där en av våra partners förvandlas till en Wolverine, för att öka intresset för filmen Wolverine. Och om ett par veckor kommer vi att lansera en trailer där alla våra olika stjärnor kommer att delta. I samband med det kommer vi att även släppa version 2.0 av vår kanal.