Kort och rörligt
Videoappen Vine låter dig ta filmklipp på max sex sekunder med din Iphone och posta dem på Twitter eller Facebook. Vine släpptes på marknaden i januari 2013. I mars låg gratisappen i topp över mest nedladdade appar inom kategorin ”sociala nätverk” i Itunes-store.
Företag kan också ha användning för filmtjänsten. Tekniksajten Mashable ger exempel på hur startup-företag, som inte har mycket pengar att lägga på dyra filmproduktioner, använder den för att pitcha sina idéer eller demonstrera produkter. Ett av företagen är hundmatstillverkaren Doggyloot, som visar upp sina varor med hjälp av en bedårande liten terrier.
Samlar dina konton
På nätverket Pheed kan du uppdatera dina konton på Facebook och Twitter, men det går också att posta foton, ljudklipp och bilder enbart på nätverket. Precis som på Twitter kan användare märka sitt innehåll med hashtaggar.
Pheed, som släpptes i oktober 2012, erbjuder även möjligheten att låsa innehållet, så att andra måste betala för att få se det. Kanske inte något för gemene man, men med stjärnor som hotellarvtagerskan Paris Hilton och musikern David Guetta bland användarna blir betalningsviljan förmodligen större.
Gör nätverken till affärer
Den här plattformen gör att användare på Facebook, Twitter och Instagram kan köpa och sälja varor direkt via de sociala nätverken. Genom att skicka meddelanden med ”Buy” till Chirpify och information om summan som ska betalas och vem som säljer genomför tjänsten köpet utan att köparen behöver lämna nätverket. Användare måste koppla sitt kreditkort eller Paypalkonto till plattformen. Tjänsten finansieras genom att Chirpify behåller fem procent av transaktionerna.
Företag som amerikanska Adidas har redan börjat använda tjänsten för att sälja varor via Twittter och frivilligorganisationer samlar in pengar via den. Chripify lanserades under våren 2012.
Filmar dina sms
Med appen Glide kan du spela in ett filmat meddelande som sänds live eller sparas till dess att personen du vill skicka filmen till är online. Användare kan chatta direkt via video eller helt enkelt spela in sina meddelanden till varandra. Appen släpptes i mars 2013 och kom snabbt in på topplistan för sociala tjänster i Itunes.
Experten: ”Företag kan vänta”
Judith Wolst, som är ämnesansvarig för utbildningen Interactive Communictaion på Berghs och driver den digitala byrån Indeed, menar att företag ofta kan vänta med att starta konton på nya tjänster.
– Ofta är min rekommendation att vänta lite. Om det inte är så att man vill profilera sig som ett företag som ligger väldigt långt i framkant kan man vänta tills tjänsten har nått en kritisk massa av användare och man kan se att det här är något som kommer att finnas kvar. Vill man vara säker på att säkra sitt namn kan man registrera företaget, men sedan vänta med att använda tjänsten, säger hon.
– Sedan beror det på vilken produkt eller vilka behov man har. Om man ska generalisera är det ofta lättare för ett företag med visuella produkter, men svårare för exempelvis ett industriföretag att dra nytta av tjänsterna. Speciellt i dagens alla bild- och videotjänster.
– Ska man finnas på Vine? Som i alla sociala kanaler är det viktigt att fråga sig varför man som företag ska finnas där och vad man vill kommunicera. Har man svar på dessa frågor samt resurser att sköta kontot – varför inte? Viktigt är dock att inte vara snabb på bekostnad av kvalitet och röd tråd. Glöm inte att tillföra ett värde till era kunder och potentiella kunder! säger Judith Wolst.