Det saknas inte exempel på snedsteg från bloggvärlden, där företag försökt påverka bloggare att skriva inlägg för att lansera produkter eller tjänster. Arbetet med blogg-pr som strategi kan ibland verka som ett lotteri, där den som lyckas kan få enorm exponering för ganska liten insats, men där ett felsteg också kan visa sig ödesdigert.

Karin Zingmark
är presschef på Viasat och har jobbat aktivt med erbjudanden riktade mot bloggare.

Vad krävs för att lyckas nå ut med sitt budskap till bloggare?

– Jag tror att det handlar om att läsa in sig på bloggen och på så sätt lära känna bloggaren. Att ta kontakt när man har relevanta förslag och erbjudanden, som passar bloggens målgrupp, och att ha respekt för de speciella förutsättningar som finns för bloggare jämfört med för journalister, som att bloggen ofta sköts vid sidan av ett heltidsjobb. Bakom bloggen ligger ofta mycket passion och engagemang för ett visst tema, och det bör man som företag respektera.

Upplever du någon skillnad i hur bloggare svarar på förfrågningar och annat i dag jämfört med tidigare?

– De riktigt grymma bloggarna, som lägger stort engagemang i sitt arbete, är oerhört uppvaktade i dag. Jag tror att det i allt större utsträckning handlar om att bygga relationer och att, i den mån man kan, ta hjälp av kloka bloggare i sitt utvecklingsarbete. Det där ömsesidiga förtroendet tar tid att bygga upp, men det lönar sig på flera sätt än bara pr-mässigt på sikt.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Cision rankar Joakim Jardenbergs blogg som den bästa i Sverige inom reklam och kommunikation. I en intervju med Cision ger han tre tips för de företag som vill kontakta bloggare. Tipsen stämmer bra med den strategi som Karin Zingmark förmedlar.

  1. Ring inte. Mejla.
  2. Fuska inte. Den som ska nå fram till mig på ett positivt sätt måste ha gjort läxan. Kolla om jag verkligen är rätt mottagare och relatera gärna till något jag har skrivit tidigare på ämnet – oavsett om jag är förväntat ”med” dig eller ”mot” dig. Lämna gärna en öppen krok på slutet, var öppen för ­dialog. Och svara snabbt när jag mejlar tillbaka till dig.
  3. Bygg gärna relationen innan du behöver den. Jag är så klart mer positiv till den som redan tidigare – innan något behövde ”säljas” – visat sig vara en deltagande, generös och spännande person.