– Det är inte en vanlig modell i Sverige, och det finns både för- och nackdelar med dropshipping. Du blir framför allt beroende av andra för verkligen kunna leverera. Och då gäller det att ha koll på dina distributörer, säger Arne Andersson.

Han brukar generellt sett inte rekommendera nya handlare att använda sig av dropshipping.
– Det kostar pengar att lägga ut lagret på en tredjepartslogistiker. Och man har inte koll på sina produkter om man inte håller i ett eget lager.

Även om dropshipping gör det möjligt för att starta en e-handel utan några större resurser så menar Arne Andersson att det just i början av sin verksamheten är extra viktigt att ha kontroll över sina varor. Samtidigt ser han en hel del fördelar med dropshipping som ett komplement till ett traditionellt lager.

– Dropshipping gör att du kan ha ett brett sortiment. Och om du har en produkt som säljer väldigt mycket kan du lika gärna dropshippa den direkt från grossisten.

Modellen är vanligare i USA, med färdiga system för leverans direkt hem till dörren och långa avstånd som gör att handlarna inte har tid att packa om varorna i ett eget lager.

– Jag tror att det kommer att bli vanligare i Sverige, men då måste handlarna lära sig mer om logistik och vad som händer bakåt i kedjan. Det är lätt att visa upp hyllorna med varor – men betydligt svårare att hålla kontakterna bakåt när vi konsumenter ställer högre krav på flexibilitet och snabbhet.

– Du måste kräva garantier av dina leverantörer och vara noggrann när du skriver avtal. Vem är ansvarig och vad är det som gäller?