Igår lanserade Jetshop och Mezmerize-e ett verktyg för att hjälpa e-handlare att driva trafik från Facebook. Med JetSet Social Shopping ska konsumenter både kunna kombinera olika produkter (till exempel kläder eller inredning) och även kunna dela kombinationerna med sina vänner på nätet.

Lanseringen av verktyget visar på hur viktigt sociala medier blivit även för e-handlare, och hur det går att arbeta med närvaro i de sociala kanalerna för att driva både trafik och köp till den egna butiken.

Någon som redan har social shopping i blodet är Evelina Boström. Hon driver webbshoppen, butiken och salongen Creative Lounge med fokus på just kläder, accessoarer, skönhet och inredning. Och som erfaren modebloggare har Evelina Boström lärt sig hur nätets sociala arenor fungerar, långt innan Creative Lounge öppnade.

Evelina Boström har tagit konceptet social shopping till sin spets och arbetar nästan enbart med sociala medier som kommunikations- och marknadsföringsverktyg.

– Vi når rätt målgrupp och vi kan välja själva vilka forum vi vill synas i. Jag är insatt i branschen och har ett genuint intresse, säger hon.

Målgruppen för Creative Lounge är kvinnor mellan 18 och 50 år, med den primära gruppen i åldrarna 25-45. Kunderna finns i hela världen men kommer främst från Sverige och de nordiska länderna. 80 procent av intäkterna kommer från nätbutiken. Creative Lounge grundades i november 2008 och sajten startade i april 2009. Sedan dess har tillväxten ökat rejält, samtidigt som sociala medier varit betydande för verksamheten.

– Förutom några annonser i modemagasin så är sociala medier den främsta marknadsföringskanalen. Jag började blogga nästan innan bloggarna kom till så jag har vetat hur det fungerat och haft en egen modeblogg själv.

Evelina Boström jobbar med olika typer av överenskommelser med modebloggare som recenserar och testar produkterna från Creative Lounge. Men all publicitet är inte bra publicitet.

– Några saker man ska tänka på när man marknadsför sig i sociala medier är att synas på rätt ställen. Jag samarbetar inte med oseriösa bloggare eller bloggar med mycket festbilder. De jag samarbetar med ska ha en seriös framtoning. Jag skulle inte synas på Kissies blogg till exempel.

Många av bloggarna känner Evelina Boström personligen vilket visar hur viktigt det är att förstå den värld där du vill att dina produkter eller tjänster ska synas. På Facebook sker en blandning av kundservice och tips om nya produkter eller blogginlägg. Självklart har även Creative Lounge en egen blogg på sajten där kunder kommenterar och interagerar med personalen. Enligt Evelina Boström finns det en form av bloggheder.

– Bloggarna tipsar inte om något som de inte tycker om. Det är viktigt inom bloggkretsen. De recenserar inte en produkt de inte tror på. Ärlighet är viktigt.