I Sverige började det med Letsbuyit i slutet av 1990-talet. Det var entreprenören Johan Staël von Holsteins floppsajt med affärsmodellen att ge lägre pris om kunderna köpte produkter tillsammans. I dag ägs domänen letsbuyit.com av ett företag som jobbar med prisjämförelser, men fenomenet kollektiv köpkraft lever i allra högsta grad.

Under det senaste året har det poppat upp många kollektiva e-handelssajter i Sverige, som Letsdeal, Buy together, Gruppi och Collectiveshopping. Här finns också den svenska versionen av Groupon, sajten som sveper som en löpeld genom världen. På de kollektiva köpsajterna kan företag sälja sina varor och tjänster till nya kunder som lockas av ett kraftigt rabatterat pris.

Sajterna erbjuder i stor utsträckning varor och tjänster från lokala företag. Det kan vara restaurangbesök, hotellnätter, behandlingar på hudvårdssalonger eller produkter i butiker. Men även många e-handlare använder säljkanalen för att locka till sig nya kunder.

– Från början fanns det bara tre aktörer, nu finns det sju-åtta. Jag tror personligen att det kommer att bli svårt för alla att överleva, men det är bra med konkurrens, säger Alexander Hars, som tillsammans med Lars Karlsson är grundare till Letsdeal.se.
Letsdeal.se, som sedan november 2010 ägs av mediebolaget Schibsted till 37,5 procent, lanserades i slutet av mars 2010 och har i dag 17 anställda.

– Möjligheten att få exponeras på Schibsteds sajter gör en gigantisk skillnad och ger också en trovärdighet gentemot våra annonsörer, säger Alexander Hars.

Annonsörerna på Letsdeal.se är lokala företag i Göteborg, Malmö och Stockholm. Sajten har även en sektion man kallar Sverigedeals, där man kan delta som e-handlare eller nationellt företag. Minsta gräns för hur många kunder som behöver nappa på erbjudandet för att det ska gå igenom görs upp individuellt och pengarna Letsdeal.se får in betalas ut efter hand.

– Många ser det som ett alternativ till annonsering och man betalar bara för faktiska kunder. En pappersannons kan vara svår att mäta, säger Alexander Hars.

Kravet är att annonsören ska ge minst 50 procent i rabatt, men sedan fixar Letsdeal.se resten.
– Har de egna bilder använder vi dem, men i nio fall av tio gör vi allt innehåll säger Alexander Hars.

Cirka 60 000 personer får företagets nyhetsbrev. Ett erbjudande ligger uppe i 24 timmar som huvuddeal och eventuellt 24 timmar till som extradeal. 65 procent av kunddatabasen består av kvinnor i åldern 27 till 40 år. Snittkunden är en tjej som bor i en storstad, är 34 år gammal och har ett aktivt socialt liv.

Alexander Hars berättar om ett exempel med en nyöppnad restaurang som fick 3 000 nya kunder och är fullbokad i flera månader.
– De behöver nog inte göra någon mer marknadsföring.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

  • Erbjudandet måste ha en rabatt på minst 50 procent.
  • Din tjänst eller produkt kan ligga ute i ett eller två dygn beroende på vilken sajt du annonserar på och vad ni kommer överens om.
  • Du betalar bara för resultatet och köpesumman delas med sajten till en procentsats som antingen är fast eller görs upp individuellt.
  • Sajten sköter all marknadsföring och betalningar av erbjudanden och betalar i sin tur ut pengarna till dig. 

________________________________________

Fem sajter med kollektiv e-handel

  1. Letsdeal.se
  2. Buytogether.se
  3. Gruppi.se
  4. Collectiveshopping.se
  5. Groupon.se