Klockan är någon minut över nio och några eftersläntrare, som pendlat från Göteborg, öppnar dörrarna till Högskolecentrum i Bohusläns lokaler i Uddevalla. Här går det 500 studenter. 40 av dem läser e-handelsutbildningen Konceptutvecklare e-handel, som är en tvåårig YH- utbildning (yrkesskoleutbildning).
Ettorna går utbildningens första kurs, Affärssystem och e-handelslösningar. I dag står prestationsmätning på schemat.
– Vad är det vi förväntar oss av den nya e-handelssatsningen? frågar läraren Martin Gunnarsson retoriskt.
Martin Gunnarsson är inhyrd lärare på utbildningen och har jobbat många år som vd och marknadschef i olika företag. I dag driver han eget och jobbar 50 procent av tiden med undervisning.
En tvåårig utbildning i e-handel. Behövs det? Ja, hävdar Jenny Johansson, utbildningsproducent och webbansvarig på Högskolecentrum i Uddevalla. Hon kom på idén för ett par år sedan. Hon ville själv gå en utbildning i e-handel och kollade med bekanta i e-handelsbranschen om de trodde att det var en bra idé. Svaren var entydigt jakande.
Jenny Johansson kontaktade ett antal e-handelsföretag och presenterade idén för dem. De ville vara med på tåget och på den vägen är det.
Alla lärare som undervisar på Konceptutvecklare e-handel tas in specifikt för kurserna och jobbar annars på olika företag. Flera av utbildningens partners engagerar sig också i olika kurser och under varje kurs bjuder man in representanter från företag i e-handelsbranschen att föreläsa.
Partnerföretagen ingår även i det man kallar ledningsgruppen. Där finns Svensk Distanshandel (branschförening för e-handlare), distanshandeln Halens, Posten E-handel, byggvaruhuset Jula, Admeta (en plattform för onlinemarknadsföring) samt Jetshop, som erbjuder e-handelsplattformar.
Föreläsningen i kursen Affärssystem och e-handelslösningar fortsätter och Martin Gunnarsson involverar studenterna i diskussioner utifrån deras tidigare erfarenheter. Ulrika Fransén berättar om hur hon och hennes kollegor jobbade med kort- och långsiktiga mål och nyckeltal inom fysisk handel och Martin Gunnarsson kopplar det till nyckeltal inom e-handel.
– Icke-finansiella mått är på modet när man pratar om prestationsmätning, att man mäter andra värden.
Martin Gunnarsson radar upp värden som kundnöjdhetsindex, kundlojalitet och återköp.
– Vi har ju tidigare berört lojalitetstrappan, som är vanlig att prata om inom traditionell handel, men inom e-handel finns det en del att göra.
Under rasten berättar Ulrika Fransén att hon sa upp sig från handeln för att plugga i Uddevalla. Hon tycker att utbildningen hittills har varit över förväntan. Hon får medhåll av klasskamraterna.
– Jag har redan många drömmar och tankar om vad jag skulle vilja göra efter utbildningen, säger kursaren Simon Lidholm.
Han läste webbdesign för några år sedan, men är utbildad tandtekniker. När han insåg att framtiden inte låg där ville han satsa på e-handel i stället.
Till följande vecka ska ettorna göra en hemtenta där uppgiften är att ta ett företag ”till svindlande höjder”. De ska utveckla ett nytt e-handelskoncept för ett företag de har tittat närmare på under kursen.
– Det blir roligt att läsa det vi gör nu när vi är klara om två år. Då kanske jag kommer att tycka att jag var naiv. Just nu går tankarna åt alla håll och kanter, säger Kristoffer Eriksson, som också går i klassen.
– Ni är här för att träna, säger läraren Martin Gunnarsson.
Några som har tränat på e-handel i snart ett och ett halvt år är klass två, den första gruppen som började på Konceputvecklare e-handel i augusti 2010. De har gått igenom de två första blocken i utbildningen och har gjort tre praktikperioder, på tre till sex veckor vardera, i form av det som kallas LIA, Lärande i arbete.
När Internetworld hälsar på en fredag har klassen precis avslutat en kurs om affärsmodeller. Kommande måndag börjar utbildningens tredje block och då ska de läsa e-logistik och affärsjuridik inom e-handel.
En uppgift under kursen har varit att lägga upp affärsmodeller för nya e-handelslösningar. Studenterna har jobbat med skarpa case, antingen för befintliga lösningar eller för nya e-handelsmöjligheter.
Marie Lindell och Erica Ullberg har tagit fram en e-butikslösning för Sportshopen i Grebbestad, e-sportshopen.com, och satt upp en affärsmodell som bygger på delarna: internt (partners, aktiviteter, kunderbjudande och resurser), externt (kundrelationer, kundsegment och kanaler) och övergripande (kostnader och intäkter).
– Modellen utgår från två schweiziska forskare och boken ”Business Model Generation”. Vi har tillämpat den för e-handel, säger Wolfgang Heller, som håller i kursen om affärsmodeller och som även har hållit i en kurs om omvärldsanalys.
Dagen till ära har Wolfgang Heller bakat en tårta i form av en uppställning av en affärsmodell. Kursen i affärsmodeller är ett steg närmare verkligheten i e-handelsbranschen, en bransch studenterna här i Uddevalla tror att de kan förändra och förbättra. Det har de märkt när de har varit ute på praktik på stora och små företag.
Niklas Dahlquist berättar om sin praktik i en fiskebutik, där han och Peter Nydal fick fria händer att lägga upp en webbutik och analysera vad de skulle göra.
– Det finns en okunskap hos många. De kanske har en bra produkt som de lägger upp på nätet, men de vet inte hur de ska göra och kan bli överkörda snabbt. Det gäller att se helheten.
Jonna Sandberg Utbult säger att det saknas resurser och finns en kunskapsbrist i branschen och där hoppas hon att hennes och kursarnas kunskaper kan komma väl till pass.
– Vi har kunskap om affärsutveckling med ett digitalt öga, säger hon.
- 400 YH-poäng, tvåårig yrkesutbildning i Uddevalla.
- Drivs av Högskolecentrum Bohuslän, hcb.se.
- Har ett 40-tal studenter från bland annat Stockholm, Grebbestad, Orust, Göteborg, Uddevalla och Ljungskile.
- Startades hösten 2010.
- Kurser inom bland annat: affärssystem, e-handelslösningar, marknadskommunikation, webb- och interaktionsdesign, omvärldsanalys, affärsmodeller, logistik, affärsjuridik, konceptutveckling och projektledning.
Boken från kursen om affärsmodeller:
www.businessmodelgeneration.com/book
E-handelsklassen twittrar: twitter.com/Ehandelklassen