Fråga från läsare: Var i vår nätbutik bör vi lägga mest kraft på att sökmotoroptimera? Vi verkar i en hårt konkurrensutsatt bransch där många aktörer slåss om att komma högt på Google.

Experten svarar: När det gäller sökmotoroptimering måste alla e-handlare vara medvetna om att villkoren för att ligga på Googles topp har förändrats sedan de införde personligt sök för alla i januari.

Det är absolut viktigt att sökmotoroptimera sin webbplats, men det är även viktigt att finnas i till exempel sociala medier då detta kan hamna högt upp om konsumenten som googlar ofta klickar på sådana resultat. Genom att finnas i sociala medier och ha en blogg, Twitter-konto, Facebook Page, Youtube-kanal och optimera dessa kan man bredda sin synlighet rejält.

När det gäller Google rekommenderar jag fortfarande att man satsar på att arbeta mer med att sökmotoroptimera sina produktsidor och smarta landningssidor som hjälper kunden att finna rätt bland produkter och kategorier.

Att sökmotoroptimera sin webbplats tekniskt är mer eller mindre kutym i dag, och många byråer satsar i dag istället på inlänkningar. Men jag rekommenderar att man satsar på innehåll, inte enbart ur sökmotoroptimeringsperspektiv utan även ur användarvänlighetsperspektiv.


Ulrika Rudqvist är internetstrateg och en av dem som svarar i Internetworlds expertpanel.