När nätbutiken Vedhemma.se lanserades i slutet av förra året var de tre grundarna Johan Hörberg, Magnus Sahlberg och Mats Olsson övertygade om att de hittat ett vinnande koncept. Men att de i mitten av februari skulle ha nått målomsättningen för 2012 på 100 000 kronor hade de knappt vågat drömma om.

– Det har gått riktigt bra, långt över förväntan! Redan i planeringsstadiet var vi dock väldigt noga med att inte sätta någon hög glädjebudget. Vi visste helt enkelt inte hur Vedhemma.se skulle tas emot av vedeldare runt om i landet. Inom några dagar, kanske en vecka, har vi med största sannolikhet nått målet, säger Johan Hörberg, entreprenör och en av grundarna till Vedhemma.se

Som aspirerande e-handlare gäller det att hitta outforskade nischer på marknaden. Vedhemma.se är en av de första vedbutikerna i Sverige på nätet, och Johan Hörberg säger att det bara tog två minuter för medgrundaren Mats Olsson att sälja in idén hos de två andra.

– Ved är en förbrukningsvara, i likhet med exempelvis hushållspapper. Skillnaden är att de flesta vet var man köper hushållspapper, medan ved inte är lika självklart. Antingen får du leta upp en vedhandlare eller försöka pricka rätt i annonser, säger Johan Hörberg.

Grundarna till Vedhemma.se blev överraskade när de märkte att de var först med idén. De började skapa ett nätverk av vedleverantörer som skulle stå redo när försäljningen öppnade.

– Långt före lanseringen arberade vi väldigt hårt med att få ett så heltäckande nätverk av leverantörer som möjligt. Det är dock ett kontinuerligt arbete, speciellt nu när allt fler beställningar trillar in från alla möjliga orter. Men, tack vare detta förarbete, kan vi redan idag hantera en väldigt stor orderökning, menar Johan Hörberg.

Målgruppen för Vedhemma.se är både företagskunder och så kallade "myseldare" med öppen spis hemma. Men man tänker inte bara fokusera på vinterhalvåret, när det är kallt ute, utan hoppas att sommarstugeborna och folk med bastu hittar till sajten.

– För att lyckas med det jobbar vi nu hårt med att stärka varumärket så mycket som möjligt till sommaren. Det är då inte lika självklart att man letar ved på nätet eftersom behovet sannolikt inte är lika trängande som när det är kallt, säger Johan Hörberg.

Målet med 100 000 i omsättning är avklarat. Vad mer händer i år?
– Vi vill förenkla och optimera så mycket som möjligt för både oss och leverantörerna. Saker som kommunikationen mellan alla inblandade parter, samt den dagliga hanteringen av ordrar, måste fungera så smidigt som möjligt, säger Johan Hörberg.

Sms-notifieringar kommer att ingå i det gränssnitt som leverantörerna kommer använda sig av för att hålla koll på ordrarna.

Företaget blickar även mot restauranger, hotell och andra verksamhetsområden som använder sig av öppen eld.

Dessutom vill Vedhemma att förenkla vedinköpet för kunderna ytterligare. Delbetalningar är i startfållan och man vill även erbjuda en sorts abonnemangstjänst som ger kontinuerlig leverans till kunden.

– Det handlar dock inte om ett abonnemang där kunden binder upp sig på kostnader under en lång tidsperiod. Kunden kan när som helst gå in och ändra eller avsluta sin vedleverans. Vi tjänar inte något på att tvinga kunden till att få mer ved än vad han eller hon behöver, avslutar Johan Hörberg.

Fakta

Hitta en outforskad bransch inom e-handel.
Vedhemma säljer en förbrukningsprodukt, som det faktiskt inte är uppenbart hur man annars går till väga för att köpa.

Etablera ett starkt nät av leverantörer - i god tid.
Vedhemma var ute ett år i förväg och letade upp pålitliga leverantörer som skulle stå redo när försäljningen rullade i gång.

Förenkla kommunikationen till dem.
Ju lättare orderhantering, desto snabbare leverans. Vedhemma arbetar på både gränssnitt och sms-notifieringar som ska underlätta kommunikation.

Komplettera varandra.
Johan, Magnus och Mats kommer från olika bakgrunder och hade från början vitt skilda färdigheter. Rollfördelningen kan göras tydligare och var och en gör det de är bäst på.

Kunden knappar in sitt postnummer. Detta ger kunden korrekt vedutbud och priser enligt vad som finns tillgängligt i regionen.

När vedtyp, enhet och antal är valt går kunden till kassan och väljer önskad leveransdag.

När beställningen är lagd dirigerar Vedhemma.se ordern till rätt leverantör inom den valda regionen som sedan levererar veden på det önskade leveransdatumet.

Johan Hörberg har jobbat med affärsutveckling inom e-handel och digital marknadsföring. Medverkat i ett flertal startup-projekt.

Magnus Sahlberg har jobbat mestadels tekniskt med sajten. Enligt Johan "en tekniker ut i fingerspetsarna".

Mats Olsson är bondson. Hans pappa äger mycket skog. Har den nödvändiga kunskapen om ved som produkt, och lär ut detta till de andra.