Ett femtiotal åhörare står framför scenen där Sara Ångström precis ställt sig för att bli intervjuad om hur hon direkt efter gymnasiet började bygga upp sin egen nätbutik.

Vi befinner oss i Kulturhuset i Stockholm. Café Starta Eget samlar denna februarihelg hundratals aspirerande entreprenörer under samma tak. Tankar och idéer kastas fram och tillbaka, dels genom seminarier och samtal, dels i intervjuer på scenen som just nu ockuperas av den unga e-handlaren.

Efter en kvart kliver en märkbart lättad 19-åring ner från scenen och låter sig fotograferas tillsammans med utställarna på cafét.

– Jag var väldigt nervös innan, men tycker att jag klarade mig ganska bra trots allt, säger Sara Ångström när fotografen har gått vidare.

Sara berättar att hon som person har blivit modigare i och med uppstarten av sin nätbutik Fourtyseven.se. Hon har gått på flera träffar för nyföretagare och träffat massor av nya människor, försökt vara så delaktig som möjligt. Och det har hjälpt henne. Nu står hon på andra sidan staketet och vill uppmuntra fler att starta egna e-butiker.

– Jag ägnar massor av tid åt att driva Fourtyseven.se, men arbetar också på konsultbasis med att hjälpa andra e-handlare att komma igång med sina projekt. Det kan handla om allt från varuuppackning till diskussioner kring affärsutvecklingen, säger Sara Ångström.

Sara har alltid varit prylgalen. I flera timmar kunde hon sitta och googla på olika produkter och uppfinningar, och har bläddrat mycket i tekniktidningar. Men att Fourtyseven.se skulle bli just en prylaffär på nätet visste hon inte först för för några månader sedan.

– I början ville jag sälja hushållsnära tjänster som egenföretagare. Men genom Nyföretagarcentrum fick jag inspiration till att prova någonting annat. Vi gick igenom massor av idéer där, och idén om en prylbutik på nätet kläcktes, berättar Sara Ångström.

I gymnasiet deltog Sara Ångström i Ung Företagsamhet, där hon tillsammans med några klasskamrater sålde parfymbehållare. Affärerna gick som på räls och ParfymeraMera blev utsett till det tredje bästa UF-företaget i Stockholm. Mycket tid gick åt till projektet, men gav en stabil grund för Saras framtida drömmar om eget företag.

Konceptet för Fourtyseven.se är praktiska och roliga prylar som håller länge. Sara Ångström ville inte sälja förbrukningsvaror som man använder ett fåtal gånger innan det är dags att köpa nytt. Termomuggar, laptopfodral och väskinsatser ingår i uppsjön av vardags- och presentartiklar som säljs på sajten.

Sara Ångström sköter allt, från inköp till orderpackning, själv. Hennes pojkvän står dock för det tekniska underhållet på hemsidan. Som enmansföretag gäller det att tänka smått för att kunna hålla koll på allt.

– Jag bor hemma hos mina föräldrar. Först hade jag produktlagret i lådor under sängen i mitt rum. Nu använder jag en av husets klädkammare i stället. Det har gjort att jag köper in varorna i små volymer för att få plats med allt. Dessutom vill jag testa marknaden, säger Sara Ångstöm.

Att hantera små volymer ger också en annan stor fördel. Köper man in en produkt som inte säljer så bra gör man mindre förlust, och dessutom är det enda vägen om man inte precis är gjord av pengar, påpekar Sara Ångström.

Hon förlorade mycket pengar i början, till stor del för att hon köpte in fel varor. Men nu har vinsten börjat komma ikapp utgifterna. Planen är en omsättning hon kan försörja sig på. Och att flytta hemifrån, vilket Sara vill göra till hösten.

– Jag kommer alltid att sköta butiken hemifrån, uppskattar friheten det ger. Därför gäller det att anpassa bostaden efter det, med lager och så vidare, säger Sara Ångström.

Snart kan dock Fourtyseven.se få konkurrens av den mer akademiska sorten.

– I framtiden vill jag studera ekonomi. Jag är med i tävlingen Årets Affärskreatör, där förstapriset är en studieplats på Handelshögskolan i Stockholm. Att få plugga där är en del av hela drömmen, berättar Sara Ångström.

Vad har du för råd till unga entreprenörer som vill starta en nätbutik?
– Hitta någonting du tror kommer fungera. Sen startar du butiken. Det behöver inte vara något banbrytande koncept, så länge du vågar satsa helhjärtat på det. Jag möter många som är rädda att satsa på sina idéer, de vill inte misslyckas. Köp in ett litet lager och prova din idé! Tänker du smått från början blir fallet inte lika hårt om du misslyckas, avslutar Sara Ångström.

Fakta

Bakgrund: Samhällsekonomiskt program med ekomomiprofil i gymnasiet. Drev tillsammans med klasskamrater prisbelönta UF-företaget ParfymeraMera, där hon var VD.

Fourtyseven.se startades hösten 2011 och ägs och drivs av Sara Ångström. Produkterna som säljs beskrivs som smarta och problemlösande, som man vill använda många gånger.
www.fourtyseven.se 

Gå på entreprenörsträffar och lägg fram dina idéer för diskussion. Nyföretagarcentrum kan vara en bra startpunkt.
Var dock beredd på att du kan få revidera hela din affärsidé.

Håll lagret litet och köp in när det behövs. På så sätt ökar kontrollen över produkterna och risken för felköp minskar.

Följ passionen. Om du verkligen brinner för det du säljer är chansen större att du lägger ner tid och kraft på det.

Våga försöka och våga misslyckas. Det finns alltid nya koncept att prova om den första satsningen inte fungerar.