Isolina Fedel är nitton år och driver sajten Beautyminerals.se. Redan tidigt insåg att hon ville göra karriär som entreprenör och e-handlare. När hon var tolv år köpte hon in armband från Kina via Ebay och sålde dem sedan på Tradera hemma i Sverige. Allt skedde i hennes ovetande föräldrars namn, eftersom hon enligt användaravtalet var för ung för att starta ett eget konto. De är portade från Tradera på livstid.

När hon var sexton gick hon på Procivitas gymnasium i Malmö och pratade högt om sina framtidsplaner för webben. Det stack i ögonen på en del människor, och Isolina Fedel fick utstå både kritik och trakasserier. Ofta funderade hon på att hoppa av gymnasiet. Men hon hittade ett annat sätt att uttrycka sig.

– Jag hade det väldigt jobbigt. Att prata om sina drömmar var helt enkelt inte okej, Folk hade inget gott att säga om dem. Därför började jag blogga om dem i stället. Min blogg har betytt enormt mycket. Det är lättare att skaka av sig elaka kommentarer. Jag har lärt mig att hantera människor som försöker sätta sig på mig.

Det jobbiga från skolan har Isolina Fedel lagt i ryggsäcken. I sin nätbutik säljer hon bland annat det amerikanska mineralsminket Everyday Minerals, som hon även lyckats få in hos modejätten Nelly.com och andra återförsäljare runt om i landet. Fortfarande är bloggosfären hennes vapendragare, men nu med ett lite annorlunda fokus.

– Det är i bloggar jag vill synas. Jag kommer aldrig att marknadsföra Beautyminerals med hjälp av till exempel reklambanners. Jag vill att bloggare testar mina produkter och ger sina omdömen om dem. Sedan väljer läsarna själva om de vill söka sig till varumärket, säger Isolina Fedel.

Och helt fel ute är hon kanske inte. I januari rekommenderade den populära bloggerskan Foki Beautyminerals i ett blogginlägg. Det dröjde inte länge innan Isolinas försäljning gick upp med 200 procent.

Många har ifrågasatt Isolinas låga ålder, affärsidéer och planer för framtiden. När hon träffar nya affärskontakter väljer hon numera att lägga fram sin strategi och sina mål först, och avslöja åldern sedan. På så sätt kan folk lyssna på vad hon har att säga utan att tänka på att Isolina Fedel kanske bara är en oseriös 19-åring.

Drömmar och planer finns det fortfarande gott om. Isolina Fedel vill expandera utomlands. Till Dubai, bland annat.

– Det ligger lite i planeringsstadiet. Jag har de kontakter där som krävs för att lansera mina produkter, men det finns några hinder kvar. Ekonomin är ett av dem. Sedan är reglerna för egna företag lite annorlunda där nere. Jag får till exempel inte stå som ensam ägare i företaget. Därmed skulle jag förlora den kontroll jag nu besitter.

Fortsatt fokus ligger alltså än så länge på den inhemska marknaden. Men det är mycket att göra. Likt Sara Ångström, som vi skrev om i februari, sköter Isolina nästan allt själv. I takt med att Beautyminerals.se har växt, har den tekniska biten, sajten, hamnat på efterkälken. För att lösa det har Isolina ordnat med teknisk kompetens i Indien.

– Jag vill inte att min e-butik ska se ut som om någon lekt i en sandlåda med hink och spade. Det ska se proffsigt ut. En webbyrå erbjöd sig att fixa min sajt för 90 000 kronor. Men sådana pengar kan jag inte avsätta i dagsläget. Att istället leta kompetens i utlandet gav mycket bättre resultat, säger Isolina Fedel.

Nätbutiker med skönhetsfokus är inget nytt. Varför ökar efterfrågan på det du säljer?
– En väldigt stor del handlar om relationen jag bygger upp med mina kunder. Jag säljer produkter som är bra och som hjälper kunderna. Vinst och räkenskaper kommer i andra rummet. Jag ser det lite som att jag gör dem en tjänst. Med varje order skickar jag också en liten hälsning, och det handlar inte om något brev jag låter trycka upp, utan alla lappar är unika, säger Isolina Fedel.

Just de personliga hälsningarna har uppskattats väldigt mycket av kunderna. Inte sällan skriver de ett brev tillbaka med ett svar till Isolina. Det kan röra sig om flera sidor.

Något annat Isolina Fedel framhåller som mycket viktigt är att våga stå på sig och att våga följa sin vilja.

– Jag har aldrig klarat av att folk säger åt mig vad jag ska göra. Jag lägger ner min själ i arbetet med Beautyminerals.se. Om jag inte gjorde det skulle jag bli en de som är rädda för att vilja och våga. Det finns ingen anledning att vara rädd för att satsa på något man tror stenhårt på.

Fakta

Ålder: 19 år.
Bor: Malmö.
Gör: Driver e-butiken Beautyminerals.se, har agentur på amerikanska mineralsminket Everyday Minerals, föreläser och bloggar om sitt egenföretagande.
Mål: Att driva största Nordens största e-handel för skönhetsprodukter inom åtta år.

Bloggarna: Den egna bloggen hjälpte Isolina att konkretisera drömmarna utan störande kritik runtom. Recensioner och produktrekommendationer i andras bloggar har visat sig vara ett passande och framgångsrikt annonsformat.

Viljan: "Jag är entreprenör, och ingenting annat", säger Isolina Fedel. Med det menar hon att det är hennes egna idéer och arbete som kommer i första hand. Inte vinsten.

Kärleken: Tänk på dina kunder och vilken relation du vill ha till dem. Visa att du uppskattar dem. Det finns massor av sätt att föra dialog med sina kunder. Isolinas små brev och lyckönskningar har tagits emot mycket positivt.