Headler.se
Anton Johansson, driver e-handelsbutiken Headler.se som säljer hörlurar.
Hur går det för er under påskledigheten?
— Det går ok! Vi hade ganska många ordrar, både på skärtorsdagen och under påskdagen men i övrigt har det varit lite lugnare än vanligt. Påsken motsvarar ungefär en vanlig helg, även om det är en väldigt lång helg. Jag tror att vi har räddats lite av att det blev ganska dåligt väder i påsk, det gjorde att fler stannade inomhus och surfade. Men jag ser hur påsken påverkar mitt beteende också, jag tänker mer på att köpa ägg och prinskorv än att handla hörlurar. Däremot köps det många presenter före, så delvis vägs det upp av det köpbeteendet.
Gör ni någon speciell marknadsföring?
— I år gjorde vi inte någon kampanj just till påsk men vi brukar göra det. Framför allt brukar det krävas en insats för att hålla samma orderingång som andra dagar, till exempel har vi haft fri frakt flera storhelger för att skapa större incitament att handla just då.
Rikard Westberg driver Tonerlagret som säljer bläckpatroner och toners till både företag och privatkunder.
Hur går det för er under påskledigheten?
— Påsken är kass för oss som säljer åt företag eftersom våra kunder inte är på kontoret under påskledigheten. Vi har fått sämre trafik till sidan men också lägre snittordervärde. Det är privatpersoner som handlar under långhelger och de har en mycket lägre snittordervärde än företagskunder. Två tredjedelar av ordrarna kom från privatkunder och då går också ordervärdet ner med nästan 50 procent. Konverteringsgraden är densamma men det en mycket lägre lönsamhet på ordrarna.
Gör ni någon speciell marknadsföring?
— Vi körde utskick till privatkunder och hade en påskkampanj där vi reade ut alla gula toner med 10 procent. Det är mest en uppmärksamhetsgrej, vi hade lite kycklingar på sidan också. Inte för att vi tror att det ska driva försäljning utan mer för att sidan inte ska verka död under ledigheten.
Calzessa
Mats Ingelborn, driver e-handelsbutiken Calzessa som säljer strumpbyxor och nylonstrumpor.
Hur går det för er under påskledigheten?
— Påskdagarna är klar jämförbara med julhelgen, det vill säga helt urusla.Trafiken är okej även om den går ner, men det är konverteringen under storhelger som minskar dramatiskt. Vi ligger normalt på en konvertering på runt 2 procent men under jul- och påskhelgen går den ner till en bit under 1 procent och det känns direkt i kassan.
Gör ni någon speciell marknadsföring?
— Vi anpassar annonseringen efter högtider som jul och alla-hjärtans-dag, där gåvor är viktiga. Ungefär 40 procent av köpen hos Calzessa är presenter och därför är de helgerna viktigare för oss än påsk. Jag vet att en och annan strumpa hittat vägen till ett påskägg också, men det är nog vanligare med godis. Däremot så skickade vi ut ett nyhetsbrev precis innan påsk och det blir ju en påminnelse till våra befintliga kunder om att vi finns. Det driver alltid besök.