Över fyra miljoner svenskar har i dag e-legitimation. Om du låter dem använda den för att logga in på företagets webbplats behöver de inte hålla ordning på separata lösenord. Du och före­taget kan då också vara säkra på vem användaren är, vilket gör att ni kan upprätta juridiskt bindande avtal på ett helt auto­matiserat sätt.

Trots fördelarna är det inte många företag som använder e-legitimation för inloggning på sina ­sajter. Tekniken har ­nackdelar som kan göra den krånglig för ­användarna. Användningen är också förknippad med både startkostnader och rörliga kostnader för företagen.

Om du verkligen behöver veta vem du gör affärer med kan det ändå vara värt besväret. Och det finns mycket enklare lösningar i dag, än när tekniken var ny.

Två sätt att e-legitimera


Alternativ 1: Egen drift av ­certifierade program
För de allra flesta företag är det inte någon lämplig lösning att utveckla helt egna program för kommunikation med utgivarna av e-legitimation. Det finns ett antal leverantörer av certifierade program som erbjuder paket med avtal och program som du kan installera på företagets egen server. Programmen kan du sedan integrera med era egna system.

Leverantörer av certifierade program:
>> Cybercom Group
>> Nordic Edge
>> Signicat
>> Sirius IT
>> Technology Nexus AB
>> Thales Information Systems Security
>> Verisec AB (distributör för Thales Information ­Systems Security)

Mer information och kontaktuppgifter finns här.

Alternativ 2: Hyr en molntjänst
Att själv drifta programmen kräver en viss investering och en hel del tekniskt kunnande. För de flesta mindre företag är den bästa lösningen antagligen att hyra en färdig tjänst, där hela identifieringsprocessen sköts av en hostingleverantör.
Stora spelare på den marknaden är BGC (Bankgirocentralen), med sin tjänst BGC eID Gateway och Logica med sin eID-tjänst. En annan leverantör är Svensk e-identitet, som har en liknande tjänst. I alla fallen köper du en molntjänst som du relativt enkelt kan integrera i företagets egna e-tjänster, kundsidor eller beställningsfunktion.

I stället betalar du för själva användningen av e-legitimationerna. Mer information finns på www.bgc.se, ­www.e-identitet.se och hos Logica.
Det är inte tillåtet att skapa en egen inloggningslösning som kunderna kan använda efter den första identifieringen med e-legitimation. Tanken är att man ska använda sin e-legitimation hela tiden och inte för att skapa ett konto som sedan har andra inloggningsmöjligheter.

Några fördelar med molntjänster:
>> Låga projektkostnader (exempelvis ­konsulttid).
>> Ingen investering i hårdvara eller program.
>> Inga licenskostnader.
>> Enkelt – ett gränssnitt är allt som behövs.
>> Tydlig dokumentation för integration med företagets webbtjänster.

Fakta

Bank ID är den vanligaste typen av e-legitimation i Sverige. Bakom Bank ID står flera stora banker, bland andra Swedbank, Handelsbanken och SEB.

Det är respektive bank som utfärdar e-legitimationen.

Nordea utfärdar e-legitimationer under eget namn.

Telia har också egna e-legitimationer.

Du...

...kan låta användaren teckna bindande beställnings­avtal, acceptera offerter och så vidare.

... kan följa eventuella juridiska specialregler för er bransch, som kräver identifiering.

... förenklar e-handeln, eftersom kunderna slipper hålla ­ordning på lösenordet för just din sajt.

... gör det enklare för kunden att logga in på ”Mina sidor”, ­eftersom han eller hon slipper hantera extra ­lösenord.

... slipper skicka avtal eller koder på papper till kunderna, vilket sparar pengar och är bra för miljön.

... kan automatisera processer och göra dem snabbare.