E-handelsplattformar har traditionellt varit komplicerade och dyra. Men det håller på att förändras. På samma sätt som bloggverktyg som Wordpress och Tumblr gjort att vem som helst kan skaffa en sajt med bara ett par klick håller tröskeln på att sänkas rejält för den som vill starta e-butik. I USA har företag som till exempel Shopify nått vissa framgångar med enkla tjänster för att sätta upp e-butiker. Svenska Tictail vill göra det ännu enklare och billigare.

Tictails grundare Carl Waldekranz och Kaj Drobin såg att e-handelsbranschen släpade långt efter i jämförelse med den utveckling som skett i bloggvärlden och resten av internet. De bestämde sig för bygga Tictail tillsammans med Birk Nilsson, som då arbetade på Stardoll, och lite senare i projektet även Siavash Ghorbani.

– Först började vi bygga Tictail som en Iphone app. Och då som en marknadsplats för existerande e-butiker, som ett app-store för fysiska produkter. Då insåg vi att vi var tvungna att lösa grundproblemet först, berättar Carl Waldecrantz.

Det första som de bestämde sig för att göra bättre än konkurrenterna, var ett verktyg som skulle vara lättillgängligt och gratis, för att skapa stora volymer av användare.

– Det ska lätt att komma igång, och det är där vi är i dag med Tictail, fortsätter han.

Nästa steg blir att underlätta för användaren att driva sin verksamhet genom plattformen. Att fokusera på att maximera försäljningen hos sina e-handlare är något som, förutom att det är gratis att använda tjänsten, skiljer Tictail från sina konkurrenter både i mindset och kultur.

– Även om vi gör det lätt att starta en e-handel, måste man ändå veta något om e-handel för att man ska lyckas. Får man ingen trafik på en blogg så kan man alltid skriva ett nytt inlägg, men det funkar inte att lägga upp fler produkter om ingen handlar i ens webbutik, säger han.

Som åtgärd kommer entreprenörernas egna idéer och erfarenheter att läggas in i ett system som snart kommer att finnas på plattformen och skickas ut till användarna.

– När du loggar in i shopen får du unika tips på vad du kan göra, som att inte glömma bort att twittra om dina produkter, eller att du borde köpa vissa adwords, flytta upp populära produkter, aktivera en Facebook-kampanj vid mors dag, eller påminna om att återkoppla gamla kunder. Så gör vi det enkelt för vanliga människor att hantera sin e-handel.

En viktigt insikt som grundarna på Tictail har lärt sig är att det är vanliga människor bakom e-butikerna, vilket andra liknande e-handelsplattformar har misslyckats med att förstå. De anpassar därför sitt språk mot företag, vilket sällan är intressant, menar Carl Waldekranz, då gränsen mellan det som är privat och det som är business på webben, håller på att suddas ut.

– Vi vill frigöra e-handel, och ta bort enterprise-verktygen, flytta in i modern webb och nå en bredare massa. Det finns tusentals plattformar, men det är ingen som har vunnit rejset, än är det en öppen kamp om att bli ledande e-handelsaktör.

Förebilden för Tictail återfinns i bloggvärlden, där grundarna attraherades av bloggplattformen Tumblr som lyckats skapa en plattform där användaren trivs att tillbringa tid och där enkelhet går först i alla led.

– Internt pratar vi mycket om Tumblr, men aldrig externt, så det var väldigt smickrande att följa Twitter-flödet och bloggar efter lansering, eftersom vi har fått flera kommentarer där man tycker att Tictail är som Tumblr fast för e-commerce. Deras kärnvärden är easy, pretty och social, vilket lika gärna kan vara Tictails kärnvärden.

I ett längre perspektiv är visionen att skapa en social e-handelsplattform där konsumenter och e-handlare kan följa och upptäcka nya butiker Att användaren kommer att använda e-handel som en del av sitt självuttryck och där man även ska kunna återförsälja andras e-handlares produkter.

– Man utsätts för utmaningar hela tiden, men inget olösligt. Jag tror att det kan handla om mindset. Vi är så inställda på att lyckas, och alla har vi enats kring visionen och tycker att det är jävligt kul. Vi har en väldigt stark kultur i teamet, det är vår största bedrift och det gör alla utmaningar bli lättare.