Förutom vilken produkt eller tjänst du ­säljer, avgör också kundtypen vilka tider som det handlas mest på. Det kan Stefan von Stein intyga.

Han är marknadsdirektör på ­Dustin, ett företag med försäljning till både privat­personer och företagskunder. På Dustin.se handlas det dygnet runt och även klockan fyra på natten kan det vara 400 till 500 kunder inne på sajten. Men det finns tider när trycket är extra hårt.

– På konsumentsidan vill vi pricka in lönehelger när folk handlar mer. Man handlar även mer på helger. Det gäller att ha uppdaterat inför helgerna, så det är något vi tänker på rätt mycket, säger Stefan von Stein.

Tumregeln verkar vara att privatkunder handlar mycket på kvällar och helger och att företagskunder, kanske inte helt oväntat, är som mest aktiva på vardagarna.

– På företagssidan är också söndagen ­aktuell, då man gör inköp inför veckan. På ­företagsmarknaden är det på förmiddagen vid klockan 10.00 som det börjar och så slutar det vid 15-­tiden. Det går ner väldigt mycket på helgen då privatkunderna tar över.

På Dustin optimeras sajten inför viktiga ­tidpunkter som lönehelger.

Samtidigt ska det vägas mot vilka produkter som är heta just nu.

– När vi sätter marknadsplanen tittar vi på saker som fotbolls-vm.
Dåligt väder på sommaren eller stora evenemang på tv gör att vi säljer mer tv-apparater. Men vi är nog mer fokuserade på vad som händer runt om och vilka produkter som just har kommit , till exempel Ipad 3 eller en ny het dator från HP. Det är viktigare än att fokusera på klockslag, säger Stefan von Stein.

Så jobbar de med tiden som verktyg

Fredrik Hammarqvist, Grand Shoes:
”Det har sett ganska lika ut när det gäller timmar och dagar. Ibland är det jämnt mellan söndag och måndag, men sedan går det bara neråt. Lördagar har alltid varit vår ­sämsta dag, men då är vår fysiska butik öppen.

Om man kollar konvertering på nyhetsbrev har det blivit mycket svårare. Där är tajmingen mycket viktigare i dag än tidigare. Man vill inte ligga på samma publiceringstid som alla andra. Facebook är i regel bättre på kvällstid. Där handlar det om att få en bra placering i någons flöde innan man trillar ner på botten. Jag tror att chansen att komma i någons flöde på kvällen är högre, eftersom de faktiskt är där, snarare än att det har tickat på under dagen.”

Marcus Tagesson, vd Babyshop:
”Vi har besök dygnet runt, men köpen kommer väldigt tydligt vid vissa tider och även vissa dagar. En trend är före lunch, sedan är det lugnt under lunchtimmen och därefter ett hårdare tryck fram till klockan 16.00. Efter det tar det fart igen vid 19.00 till 19.30 och toppar vid 21.00 till 22.00.

Det här påverkar hur vi jobbar med adwords, nyhetsbrev och Facebookinlägg. Allt vi gör anpassar vi efter den kurvan. Vi gör aldrig ett säljande inlägg på Facebook vid 15-tiden. Dels är det mycket mobiltrafik, dels vill kunderna inte handla då. Då kan det vara enklare att bara trycka ’like’, snarare än att handla. Sedan har vi fri frakt-kampanj mitt i månaden, när det inte är lika hårt köptryck.”

Johanna Wilkens, pressansvarig Blocket:
”Söndag är den dag då man säljer och köper mest. På söndag kväll vid klockan 19.00-20.00 är det allra flest besökare. På Blocket slår man till när man hittar något. 25 procent av alla annonser som läggs ut på Blocket försvinner inom ett dygn.

Både att köpa och att sälja handlar om att ha tid och det har man vid samma tidpunkter. Och störst annonsflöde är det på kvällar och helger. Om vi ska ha stora vårkampanjer eller puffa på annat sätt under en begränsad period vill vi få in så många söndagar som möjligt, för då är det flest personer hos oss.”

Läs mer:
Så använder svenska e-handlare Pinterest
Marknadsför din e-handel på nya sätt

Fakta

Alla e-handlare vi har pratat med är eniga. Söndagskvällar runt klockan 20.00 är en av E-handelssveriges viktigaste tidpunkter. Då har många tid och ro att handla på nätet. Samtidigt är lördagen en av de sämsta dagarna för de svenska e-handlarna.