Video
Många e-handlare har börjat jobba med videopresentationer av produkter. Ofta ger det ett stort mervärde för den som ska handla, som till exempel Zappos videoklipp där anställda provar och berättar lite om skomodeller.
Videoklippen är också en tillgång som externt marknadsföringsmaterial. Till exempel kan de publiceras på Youtube (utöver på den egna sajten). Det gör dem lättare att hitta för alla som kan vara intresserade, både i Googles videoresultat och på Youtube, som ju är världens näst största sökmotor.
De kan komma upp i relaterade klipp-listan på Youtube och det gör att många fler potentiella kunder kan upptäcka dina produkter.
Ett annat sätt att jobba med video är mer informella klipp, som till exempel att filma när ni packar upp nya spännande produkter på lagret eller när anställda testar eller pratar om olika produkter i sortimentet. Då behöver produktionen inte vara av högsta klass, det räcker med att filma med en hyfsad mobilkamera.
Det viktigaste är att ljudet låter hyfsat och att det är människor med. De flesta kunder gillar att få se personerna bakom en sajt eller ett varumärke och få en relation till dem de handlar av.
Gör en podcast
De senaste åren har den klassiska ljud-podcasten fått en riktig renässans. Både lyssnare och producenter har fallit för det enkla formatet, där två eller flera personer under lediga former samtalar om stort och smått.
I USA har föregångare som WTF with Marc Maron och The Nerdist Podcast med Chris Hardwick skapat en slags podcast 2.0-trend.
I Sverige har vi Filip och Fredriks Podcast som främsta exempel.
Bortanför dessa finns hundratusentals nischade produktioner som riktar sig till små skaror av specialintresserade personer. Så varför inte starta en podcast kring det område du verkar inom? Säljer ni sportkläder? Dra igång en podcast om träning. Driver du byggvarubutik? Varför inte en podcast om renovering?
I dag kostar ljudutrustning av professionell kvalitet inte mer än ett par tusenlappar och distributionsmöjligheterna är bättre än någonsin med tillgången till alla smarta telefoner. Inget bygger en relation till dina kunder bättre än bra innehåll som ger kunskap och underhållning.Gör en podcast om dina produkter och din butik
De senaste åren har den klassiska ljud-podcasten fått en riktig renässans. Både lyssnare och producenter har fallit för det enkla formatet, där två eller flera personer under lediga former samtalar om stort och smått.
I USA har föregångare som WTF with Marc Maron och The Nerdist Podcast med Chris Hardwick skapat en slags podcast 2.0-trend.
I Sverige har vi Filip och Fredriks Podcast som främsta exempel, vars framgångar, får man ju anta, har inspirerat Sveriges Radios Luuk & Lokko.
Bortanför dessa finns hundratusentals nischade produktioner som riktar sig till små skaror av specialintresserade personer. Så varför inte starta en podcast kring det område du verkar inom? Säljer ni sportkläder? Dra igång en podcast om träning. Driver du byggvarubutik? Varför inte en podcast om renovering?
I dag kostar ljudutrustning av professionell kvalitet inte mer än ett par tusenlappar och distributionsmöjligheterna är bättre än någonsin med tillgången till alla smarta telefoner. Inget bygger en relation till dina kunder bättre än bra innehåll som ger kunskap och underhållning.
Sälj fysiskt
Varför inte testa att sälja direkt till kund rent fysiskt? Pröva att delta på mässor, utställningar eller festivaler där din målgrupp finns.
Packa med utvalda produkter och sälj ”live”. I dag är det lätt att ta emot kortbetalningar ute i fält med till exempel Izettle. Det här är ett bra sätt att visa upp och agera ambassadör för ditt varumärke och dina produkter, visa att du är en del av en bransch eller rörelse och få återkoppling från kunderna.
Skapa nischsajter
Om du är e-handlare med ett brett sortiment kan det vara en bra idé att skapa mindre, nischade sajter som fokuserar på en specifik del. Fler sajter med bra och relevant innehåll ger bättre synlighet i sökmotorer. Och en sajt som är inriktad på ett visst ämne kan locka nya och särskilt intresserade kundgrupper och knyta dem närmare din verksamhet.