Snart kommer alltså svenska användare att kunna teckna abonnemang på Netflix som erbjuder inhemska och internationella tv-program och filmer som kan streamas på omkring 800 olika enheter.
Netflix är världens största prenumerationstjänst för internetbaserad visning av tv-program och filmer. Tjänsten har sedan tidigare funnits i USA, Kanada och Latinamerika men blir nu även en del av den nordiska video on demand-marknaden.
Lanseringsdatumet är ännu inte bestämt men redan nu kan nordiska användare registrera sig för att bli medlem och få mer information om när tjänsten har landat.
– I dag kan vi bekräfta att Netflix kommer till Sverige innan årets slut, men vi kommer inte kunna ge mer detaljer förrän senare, berättar Netflixs pr-konsult i Sverige, Rebecca Crusoe som arbetar som byråchef på Isobar.
Den existerande inhemska konkurrensen som Voddler och Headweb, välkomnar en ny aktör på den svenska marknaden.
– Det är bra med konkurrens eftersom det gynnar konsumenten och att det blir mer fokus på den här typen av tjänster. Netflix har inte riktigt likadant utbud som det vi erbjuder. I dag har de inga nya filmer till exempel, säger Peter Alvarsson, vd för Headweb.
Anders Sjöman, kommunikationschef på Voddler tycker även han att det är bra för hela video-on-demand-marknaden att Netflix kommer till Sverige och bygger upp sin verksamhet här.
– Vår största konkurrent online är inte de andra VOD-aktörerna, vare sig de är amerikanska drakar som Netflix eller iTunes eller lokala aktörer. Det är snarare piraterna. Ju fler lagliga alternativ som finns, desto bättre blir det för hela branschen, när vi ska hjälpa konsumenterna att hitta bra film online. Dessutom skiljer sig våra affärsmodeller på ett väsentligt sätt. Vi erbjuder hyrfilmer som är dvd-aktuella, omkring fyra månader efter biopremiär. Netflix erbjuder filmer som går samtidigt som betal-tv, det vill säga cirka två till tre år gamla, säger han.
Läs mer:
Se din sajt som andra ser den