Hur kommer det sig att ni köpte Emeet just nu?
– Det har att göra med att möjligheten fanns och vi har länge velat vara delaktiga i Emeet. Vår närvaro på nätet är redan bra och vi har många diskussioner i vårt forum på Ehandel.se, men ingen direkt mötesplats i verkligheten.

Varför just Emeet?

– Diskussionerna på forumet fungerar som det gör på Emeet som är en okonferens. Vi har inte satt någon fast agenda, det är i stället våra medlemmar som gör det. Det kommer att bli precis som E-handel.se fast att människor träffas på riktigt. Sen har våra medlemmar redan anordnat många träffar i verkligheten de senaste tre åren, men vi har inte varit inblandade. Nu får vi en mer naturlig mötesplats att sätta formatet för.

Vad är planen med Emeet?
– Fokus är på själva eventet. Vi har tittat på och inspirerats av TEDx och har tänkt skapa något med samma koncept, ett Emeetx, där man kan göra sitt eget Emeet. Vi får se om någon tycker det är kul. Det sker redan sådana egna träffar men nu har vi möjligheten att erbjuda en plattform för det, där det är medlemmarna som skapar innehållet. Vi kommer inte att lägga oss i, det är upp till deltagare att sätta agenda. Men behöver de hjälp och stöd så kommer vi att finnas till hands.

Hur mår den svenska e-handelsbranschen egentligen?
– Få branscher har så bra tillväxt som e-handelsbranschen just nu. Men det är ändå svårt att säga hur marknaden mår eftersom det samtidigt är svårt och pressat att vara e-handlare i dag. Vi måste hela tiden bli bättre. Så det är både kul och jobbigt just nu.

Har ni någon nytt på gång till hösten?
– Vi har ett par träffar på gång, med några nyheter i höst. Det blir inga stora skillnader men vi kommer att krydda Emeet lite.

Vad menar du med krydda?
– Vi har planer på att ta in spännande deltagare som normalt kan inte syns i sådana sammanhang. Vilka de är vill jag inte säga innan det blir spikat. Nu har vi en viss press på oss att leva upp till Emeets tidigare bra standard, till och pressen att göra det ännu lite bättre för att få behålla medlemmarnas förtroende.

Läs mer: 
Marknadsför din e-butik på nya sätt